Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/

Tar et oppgjør med stereotypiene

Studentene ved elite-universitetet Harvard i USA kommer fra ulike deler av verden. Nå har de laget en blogg som viser de stereotypiene de blir møtt med av medelever og lærere på skolen. 

Utrop nr. 13/2014 (27.03.2014)
Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
Universitetet huser studenter med ulik etnisk bakgrunn, og i et blogginnlegg på skolens tumblrblogg
Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
viser de hva de opplever av fordommer, delvis eller kun på grunn av sin etnisitet.

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
– Da jeg presenterte meg for folk i starten av skoleåret, kunne folk ta et steg tilbake og spørre "hva er du, hvilken rase?" forteller en jente om skolestarten på eliteskolen Harvard. – Jeg er halvt hvit med fregner og rødt hår og halvt svart. Jeg er hele pakken, ikke det ene eller det andre, forteller en av studentene ved Harvard-universitetet i USA. 

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
– For meg handler det om å ha troen på at jeg er viktig og godkjent, jeg er verdifull selv om alt og alle andre sier at jeg ikke er det, sier en annen. 

Representerer minoriteter

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
Studentene synes det er krevende å måtte representere en hel etnisitet fordi at det er en underrepresentasjon på skolen eller i klassen. 

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
– Så er det det øyeblikket hvor du er den eneste svarte i klassen, og så kommer N-ordet, og du får blikk, eller noe som har med slaveriet å gjøre. Alle ser på deg, som om du skal snakke på vegne av rasen (race) din. Det er frustrerende fordi man skulle trodd at folk forstod at ikke alle svarte folk har de samme meningene om ulike saker, sier en av jentene i en video på Harvardbloggen
Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
.

Foto: http://itooamharvard.tumblr.com/
En forteller hvordan hun har blitt mer klar over at hun er en minoritet enn hun var tidligere. 

– Det var første gang jeg følte byrden av det å være svart i klasserommet. Nå føler jeg meg som "den andre" når jeg er på skoleområdet. Jeg føler meg ikke som en typisk Harvard-student. Opplevelsene mine beviser og illustrerer at jeg også er Harvard.