Foto: Skjermdump/Twitter

Håndterer et hardt "unnskyldningspress"

Brukere av sosiale nettverk med muslimsk bakgrunn forventes å ta avstand fra ekstremister. Nå tar man til motmæle på en veldig spesiell måte.

Utrop nr. 36/2014 (25.09.2014)

Grupper som IS, Al-Qaeda og andre fører til at muslimer på nett er under konstant press om å vise avstand via kampanjer, hashtager og annet, skriver Al-Jazeera.

Et godt eksempel er når unge britiske muslimer startet kampanje #NotInMyName, fremhever hardnakket at IS "ikke har noenting å gjøre med oss vanlige troende muslimer" og at " grupper som disse er islams virkelige fiender". Et annet kunne vi se i selfiekampanje #No2ISIS blant irakere, hvis formål først og fremst var å avvise sekterisme og volden i landet.

– Kjeksen min knakk i to
Nå har en gruppe Twitter-brukere sett seg lei på det stadige presset om å ta avstand og unnskylde seg for handlinger som en annen gruppe muslimer gjennomfører.

Kampanjen #MuslimApologies , kritiserer både "unnskyldningspresset" og hashtager som NotInMyName gjennom både blodig alvor og tilspisset satire.

– Islamofobi er det ingen humor i. Samtidig har man nettopp gjennom humoren i denne hashtagen klart å sette søkelyset på hvor absurd det er å gi alle trosfølgere skylden for noe et mindre gruppe gjør "på vegne av dem", skriver Huffington Post om kampanjen.

Her er noen av innleggene som har kommet inn nylig:

"Jeg beklager at jeg ikke kan bruke en AK-47"

"Jeg beklager at islam er den raskest voksende religionen i USA, til tross for alt mølet som mediene skriver"

"Jeg beklager at islam innførte like rettigheter for menn og kvinner, 1400 år før kvinner fikk stemmerett i Storbritannia"

"Jeg beklager at skjegget mitt er skremmende. Jeg kan ikke noe for at jeg har skjegg, det er hormonene"

"Kjeksen min knakk i to under frokosten. Jeg beklager"