Harvard-professor Sarah Lewis mener gamle ekskluderende og hvitdominerte standarder fortsatt preger film og fotografi.
Foto: James Duncan Davidson

Harvard-professor ut mot «foto-rasisme»

– Fotografi handler ikke bare om lyskalibrering, men er også en teknologi for å ta subjektive beslutninger om objektets hudfarge, mener Harvard-professor Sarah Lewis.

Utrop nr. 25/2019 (04.07.2019)

I en kommentarartikkel i New York Times, tittulert The Racial Bias Built Into Photography, ser Lewis nærmere sammehengen mellom fotografi og rasistisk tankegang.

Lewis mener denne formen for rasistisk tankegang finnes ennå, og at det preger måten man fotograferer svarte og andre mørkhudede. Lewis fikk selv engang høre at jakken hennes "var for lys" fra en fotograf som skulle ta bilde av henne i forkant av en tale.

Lewis viser til hovedstandarden for hudtonesetting i amerikansk analog fargefotografi, som historisk har vært basert på hvit hud (s.k. kaukasisk). Standarden ble kjent under navnet Shirley Card, etter navnet på en ung hvit lysbrunhåret kvinne som ble fotografert en gang på 40-tallet.

Shirley Card. Skjermdump fra vox.com
Foto: Utrop skjermdump / vox.com

– Lys hud ble den kjemiske standarden for all filmteknologi. Her var det snakk om å tilfredsstille behovene til et hvitdominert foto- og filmmarked, skriver Lewis i artikkelen.

Tidligere i Utrop: Norsk toppmodell opplever diskriminering

Ny multietnisk standard

Kodak lanserte på 90-tallet sin første multietniske standard for analog fargefotografi, med tre ulike kvinnelige modeller, en afro-amerikansk, en hvit og en asiatisk. Men først og fremst fremhever Lewis fotoselskapet Fuji som pioneren for en mer inkluderende fotografi.

– Fuji ble førstevalget for profesjonelle fotografer som tok bilder av mennesker med mørkere hud. Selskapet utviklet en lysbildefilm som var overlegen Kodak i håndteringen av brun hudfarge.

Harvard-professoren mener fotografi og film i USA fortsatt må stille seg spørsmål om representasjon og om internaliserte fordommer. Samtidig skjer det også viktige endringer.

– Noen TV- og filmreggissører bruker tricks som reflektiv fuktighetskrem, siden mørk hud kan absorbere mer lys. Vi har også digitale muligheter fargekorrigering.

Fargenedtoning

I en artikkel i nettmagasinet VOX høsten 2015 vises det til hvordan Shirley-standarden fortsetter å prege amerikansk fargefotografi, og hvordan afro-amerikanske, latin-amerikanske og multietniske fotoobjekter får sin hudfarge "nedtonet".

– Kjemikaliene i filmbelegget var ganske enkelt ikke gode nok for å fange et mangfold av mørkere hudtoner, skriver artikkelen.

Artikkelen konkluderer med at tekniske verktøy reflekterer hensikten til de som bruker dem. – Innlært preferanse for lysere hud er tilstede i mange deler av verden, noe som er et større problem enn teknologitilpasning.