Foto: Justin Parrott
Ytringer
Artikkelserie: Reform i islam

Islam er i kontinuerlig endring – og slik bør det også være.

Islam har rom for reform, skriver Thee-Yezen Al-Obaide som svar på IslamNets leder Fahad Qureshis skepsis til reform.

Utrop nr. 08/2019 (28.02.2019)

Les arndre artikler i serien "Reform i islam".

Nødvendig med bevissthet om religiøs åpenhet og tankefeil
Trenger islam reform?
Reformarbeidet i islam lever

Lederen for IslamNet, Fahad Qureshi, byr i Utrop den 11. februar på spennende debatt: Reform av Islam! Men det er noen løse tråder her. Som skeiv og feministisk muslim ønsker jeg å stille noen spørsmål. 

Islamreform fra innsiden
Qureshi mener at islam ikke trenger reform. Selv mener jeg at det er behov for reform. At endringen må komme innenfra er vi begge enige i. Han skriver også at vesten ikke skal dytte vestlige verdier på islam og muslimer i vesten. Det er jeg også enig i – delvis. Skal vesten bombe muslimske land for å promotere vestlige verdier? –Nei takk! Skal vestlige land satse på å påvirke gjennom integrering av vestlige muslimer? –Ja takk. 

Qureshi skriver også at vesten heller bør støtte den versjonen av islam som  muslimer flest er enige i.  Javel? Hvordan skal vestlige land avgjøre hva som er den riktige islam å følge eller støtte? Hvordan skal vesten ta stilling til de forskjellige retningene innenfor islam? Skal de støtte Sunniislam med alle sine grener? Eller sjiaislam med alle sine grener? Hva med Ahmadiya, waeliyah og ismaeliya?  

Endringer er ikke til å unngå
Som muslim i vesten føler jeg at det er uunngåelig å bli påvirket av vestlige verdier, og vi anser oss som en like selvfølgelig del av vestlige land, som folk som har sine forfedre her. 

Praktisering av islam er forskjellig og påvirket av kultur og tradisjon i alle land hvor muslimer finnes. Qureshi er norsk-pakistaner. I Pakistan lever kastesystemet fortsatt. I Iran feirer de Nawrouz (som er en zoroastrisme-høytid) med koran og bønn. Sufiislam har elementer fra jødedommen. Et annet eksempel er Islam i Thailand, Vietnam og andre østasiatiske land. Østasiatiske, muslimske kvinner har et annet forhold til hijab enn kvinner i Midtøsten og Pakistan.Denne varierende dynamikken vil også finne sted i Vesten. 

Problematiske fortolkninger
Spørsmålet er hvordan dynamikken utspinner seg. Er det nødvendig å kjempe mot enkelte tolkinger for å forene en identitet som muslim og europeisk borger? Det kommer kanskje an på hvilke rettsregler og praksiser man anser som grunnleggende og obligatoriske i islam. 

Må vi vestlige muslimer gå gode for at skeive skal straffes med døden? Er enhver annen tolkning av lhbtq-spørsmål en assimilering til vestlige verdier? Hva med kvinners stilling? Må to kvinners vitnemål til for å veie opp for en manns vitnemål i retten? Eller skal en mann arve mer enn en kvinne? 

Oppfordringer til vold og undertrykkelse? –Nei takk.
Det er tradisjon og rom i islam for å fornye religiøs praksis, i alle fall hvert hundrede år. Men vi ser hvordan enkelte deler av dagens religiøse retorikk ødelegger det ene muslimske samfunnet etter det andre og blant annet bidrar til et ønske om emigrering til Europa. Skal vi også i Europa tillate at religiøs retorikk legitimerer og oppfordrer til vold og drap på skeive? Selv om muslimer flest ikke følger opp slik retorikk er det ikke likegyldig hverken for muslimer i vesten eller for andre når slik retorikk finner grobunn. Skal norske myndigheter la dette blomstre? Mitt svar er nei.

Jeg, og mange muslimer, mener islam bør reformeres. For eksempel er det ikke greit at vitnemålet til én mann tilsvarer to kvinners vitnemål. Eller at mannen arver mer. Kall det gjerne «uislamsk», eller be oss lage en helt «ny religion». Men hverken Qureshi eller andre som kaller seg «lærde» har noen form for patent på hva islam er, eller hva islam kan bli.