De siste årene har protester mot myndighetene vært hovedsaken fra Midtøsten (her Egypt), men nå har en ny "karikaturstrid" overtatt.
Foto: Flickr
Leder

Uansvarlige provokasjoner

Ja, selvsagt skal det være lov å ha det moro på bekostning av profeten Muhammed. Men det må skje i siviliserte former. 

Utrop nr. 10/2012 (20.09.2012)

En konflikt som minner om den såkalte karikaturstriden fra 2005/6, har blusset opp etter at en trailer for den amerikanske islamkritiske filmen «Innocence of Muslims» ble lagt ut på YouTube. Filmen, som handler om profeten Mohammad, er åpenbart laget for å provosere, noe som den har gjort til de grader. USAs ambassadør til Libya mistet livet da væpnede menn gikk til angrep på det amerikanske konsulatet i Benghazi, mest trolig som følge av propaganda mot den amerikanske filmen.

Analytikere har beskrevet dynamikken i konflikten slik: I flere muslimske land er det generelle opplysningsnivået lavt. Når folk i Vesten med agg til islam lager bevisst provoserende «kunstverk», er ikke reaksjonære imamer og andre med autoritet i majoritetsmuslimske land sene om å gripe muligheten til å nøre opp under hat og sinne. Resultatet blir en massesuggererende effekt der kyniske religiøse ledere med politiske baktanker bruker folks religiøse følelser for å fremprovosere vold.

Kalkulert provokasjon
At vi siden karikaturstriden ebbet ut ikke har lært at vold kan bli resultatet av misforstått, vulgær og konfliktorientert religionskritikk, er forstemmende. Eksperter frykter nå at Vestens skjøre forhold til ustabile muslimske land som Afghanistan skal forverres dramatisk.

Alle opplyste mennesker har et ansvar for å vurdere effekten av sine handlinger. Dersom man vet at det finnes irrasjonelle folk som kan drives til vold av en viss type provokasjoner, er det åpenbart uansvarlig å fremsette dem. Konstruktiv religionskritikk er helt nødvendig, men den lever først og fremst av tillit. Tilliten er det første som forsvinner når filmer av typen «Innoncence of Muslims» legges ut på nettet. Dette vet folkene bak filmen utmerket godt.

Konstruktiv kritikk
Flere bør lære av folk som Morten Rølling i Hedningsamfunnet. Han er både religionkritiker og en forkjemper for religionsfriheten. Han mener antirasisme ikke utelukker religionskritikk, eller omvendt.

– Du kan ikke jobbe for ateisters religionsfrihet uten samtidig å kjempe for muslimers rett til å være muslimer! sier han til bladet Fri Tanke.

Utrop har siden oppstarten vært en kompromissløs forsvarer av ytringsfriheten. Vi har gjort det til et prinsipp at vi kan kritiserer alt og alle. Slik bør det selvsagt være i et hvert moderne medium. Men ytringsfriheten må alltid brukes med fornuft, som alle våre liberale friheter. Bare fordi vi kan gjøre noe, betyr ikke at vi bør gjøre det.