Innovasjon i dekkteknologi

Hvis du er ute etter nye vinterdekk til den kommende sesongen kan du for eksempel vurdere Nokian-dekket Hakkapeliitta R2 155/70R19 84Q.
Dette dekket sørget for å gi den finske produsenten årets pris for dekkteknologi. 

Helt siden det første gummihjulet ble patentert for mer enn 170 år siden har man sett en enorm utvikling innen dekkteknologi. Historien til det moderne gummidekket med luft oppstod i 1887 da John Dunlop ønsket å forbedre gummidekkene på sykkelen til sønnen. De nye dekkene gav bedre komfort, og kunne yte bedre ved høyere hastigheter. Siden den gang har innovasjon og utvikling ført til stadig bedre komfort og kjøreegenskaper, og dagens dekk kan knapt sammenlignes med det man så for 170 år siden. Takket være ny teknologi og bedre produksjonsmetoder er nå dekkene bedre og sikrere enn noensinne. Den nyeste dekkteknologien presenteres årlig ved den internasjonale messen Tire Technology Expo i Tyskland. Her kan besøkende se det aller nyeste innen dekkutvikling og -produksjon. Et uavhengig dommerpanel kårer dessuten vinnere i fem ulike kategorier som får hver sin innovasjonspris. Hvis du er ute etter de beste dekkene med den nyeste teknologien er dermed dette et flott sted å starte. Hvis du er ute etter nye vinterdekk til den kommende sesongen kan du for eksempel vurdere Nokian-dekket Hakkapeliitta R2 155/70R19 84Q. Dette dekket sørget for å gi den finske produsenten årets pris for dekkteknologi. Dette og en rekke andre dekk kan enkelt bestilles på nettet hos dekk-outlet.no.

Dekkets utvikling
Charles Goodyear la grunnlaget for det moderne gummihjulet i 1841 da han tok patent på vulkanisering av gummi. Robert Thompson stod deretter for det neste innovasjonssteget da han fire år senere patenterte luftgummidekket. Det var imidlertid ikke før i 1890 man begynte å produsere det vi i dag kaller de første luftfylte gummidekkene. Disse var svært forskjellige fra det vi kjenner i dag, og bestod av en gummislange som ble festet til felgen med en rekke klemmer. Dyreskinn ble limt på dekket for å unngå at området som var i kontakt med veibanen ble slitt ned. Etter hvert begynte man å erstatte skinnet med gummi, og man begynte å se konturene av det moderne dekket. De første dekkene som hadde mønster kom i 1904, og disse gav et mye bedre veigrep enn tidligere dekktyper. To år senere ble dekket skilt fra slangen i et nytt system med separat felg, dekk og slange. Dekket hadde nå en stålring som ble bakt inn i gummisammensetningen på hver side, og denne teknologien er i bruk den dag i dag.

Tire Technology Expo
Tire Technology Expo er verdens største og viktigste utstillings- og konferansearena innen dekkteknologi, og holdes årlig i Tyskland. Under messen viser en rekke ulike produsenter frem det ypperste innen teknologi med en rekke ulike utstillinger og materialer som dekker hele prosessen innen dekkproduksjon. I forbindelse med messen presenteres dessuten en rekke priser for innovativt arbeid innen dekkutvikling og -produksjon. Trofeer deles ut i fem hovedkategorier og vinnerne velges av et uavhengig, internasjonalt panel bestående av 27 dekkeksperter. I 2016-utgaven av Tire Technology Awards vant finske Nokian prisen for den beste dekkteknologien med vinterdekket Hakkapeliitta R2 155/70R19 84Q. Bridgestone vant prisen for beste dekkprodusent, mens Aqua Jet vant miljøprisen for sin resirkuleringsteknologi. Den neste Tire Technology Expo holdes i Hannover i februar 2017.