Coca-Cola kjører ny ramadan-logo

Nå skal Coca Cola feire Ramadan slik man har feiret jul i flere år i en ny reklamekampanje.
Foto: Coca-Cola European Partners Norge
For første gang feirer Coca-Cola muslimenes fastehøytid ramadan i en ny kampanje. – Vi tar et standpunkt for mangfold, sier selskapets markedssjef i Norge.
I anledning Ramadan-kampanjen har Coca Cola endret logoen og lagt til den muslimsk halvmånen.
Foto : Coca-Cola European Partners Norge

I forbindelse med at ramadan er inne i sin første uke lanserer Coca-Cola en stor ramadan-kampanje i Norge, sin første noensinne.

– Nå vil vi feire ramadan sammen med norske muslimer. Kampanjen bygger på våre kjerneverdier – fellesskap, glede og det å dele gode øyeblikk. Med utgangspunkt i disse har vi alltid markert julefeiringen, og det samme gjør vi nå med ramadan. Slik ønsker vi å ta standpunkt for mangfold og kulturell inkludering, sier Johanna Kosanovic, markedssjef for The Coca-Cola Company i Norge, i en pressemelding.

Skal bruke sosiale medier

Kampanjen vil bli synlig på mange forskjellige måter.

– Vi kommer til å ta i bruk sosiale medier, vendingmaskiner, sampling, utendørsreklame, og lager en film for digitale flater. Ikke minst samarbeider vi med dyktige, muslimske influensere som bidrar til å skape oppmerksomhet om høytiden også blant alle de nordmenn som ikke feirer ramadan, sier Kosanovic.

Vi spør folk gaten: – Er dette greit? 

Jacob (24): – Absolutt ikke innafor. Utfra mitt kjennskap til islam og mine muslimske brødre, er det ikke greit å tukle med symbolikk fra religionen.
Foto : Ram Gupta

 

 

 

 

 

 

 

Ziwer Teli (21): – Jeg synes det er hyggelig og skjønner ikke hvis noen skal ta seg nær av det. Men jeg er kritisk til at store bedrifter skal representere religionen. Det er en privat ting for meg. Hvis de først skal gjøre noe sånt, må de gjøre det for alle andre religioner også, eller så bør de la være.
Foto : Ram Gupta
Faiza Mehmood (26): – Jeg ser det som et uttrykk for toleranse. Jeg har ikke noe problem med det.
Foto : Ram Gupta