– Bussing handler om mer enn språk

Bussing av skoleelever vil kunne motvirke den etniske delingen av Oslo som vi i dag ser, mener Aisha Naz Bhatti i Oslo Sp
Foto: Privat
– Oslo er allerede i dag en delt by. Minoriteter og majoriteten omgås i alt for liten grad. Derfor er bussing av skoleelever en god idé, mener Aisha Naz Bhatti (Sp). 

– Jeg har selv datteren min på Mortensrud skole. Og det gjøres mye bra arbeid der. Men da datteren min nylig kom hjem og fortalte at hun hadde hørt at Halloween er “Djevelens bursdag”, tenkte jeg at det kanskje er en vel homogen gruppe elever som går på skolen. 

Det sier Aisha Naz Bhatti. Hun er førstekandidat for Oslo Senterparti til kommunevalget i 2015.

Hun fikk kraftig motbør fra Høyre i Oslo da hun og Oslo Senterparti denne uken relanserte ideen om bussing av skoleelever. 

– Jeg mener ikke at elever skal busses for en hver pris og langt av gårde slik enkelte har fremstilt det. Bussing må skje mellom skoler som ligger rimelig nær hverandre. Det er ikke bra om elevene får veldig lang skolevei, sier hun til utrop.no.  

Forskjeller innad i lokalmiljøer
I debatt med Oslo Høyres Øystein Sundelin (H) i Dagsnytt 18 på mandag trakk hun fram to skoler i sitt eget nærmiljø, Mortensrud, som har 96 prosent minoritetselever, og Klemetsrud, der andelen er rundt 40 prosent.

– Det er stor forskjell på minoritetsandelen i lokalmiljøene i Oslo. Derfor vil det være mulig og nyttig med bussing uten å måtte sende elevene helt fra den ene kanten av Oslo til den andre, f eks fra Mortensrud til Holmenkollen. Dessuten foreslår vi dette som en frivillig ordning, et tilbud foreldrene og elevene skal få, ikke en tvangsordning fra kommunens side. 

– Men dersom tilstrekkelig mange minoritetsforeldre velger dette for sine barn, vil det vel bety at noen må busses til “minoritetsskoler” fra skoler der det er flest majoritetselever? 

– Det kan hende, men jeg tror det er mulig å finne gode løsninger på dette dersom skolene samarbeider. Det er også viktig å huske på at for Senterpartiet er bussing bare ett av mange tiltak for å sikre at flere lærer seg godt norsk og blir skikkelig integrert i det norske. 

– Språkopplæring ikke nok
Sundelin fra Høyre er ikke enig i dette. Han mener bussing må gjøres i stort monn for at det skal ha noen hensikt.

Rundt halvparten av minoritetselevene i Oslo er så svake i norsk når de starter på skolen at det gir dem problemer med å følge undervisningen, ifølge Dagsavisen. Høyre vil heller satse enda hardere på dagens politikk for å styrke språkopplæringen. Sundelin nevnte satsing på kompetanse og forsterket språkopplæring i barnehagen, flere norsktimer på skolen og tettere og bedre skole-hjem-samarbeid. 

– Jeg er enig i at dette er gode virkemidler, sier Naz Bhatti når Utrop ringer. – Men erfaringen fra Oslo-skolen viser at de tiltakene som Høyre nevner, ikke er nok i seg selv. Men jeg vil også understreke at bussing handler om mer enn bare språk. Det handler om det sosiale, om integrering. Når minoritetsbarn får norske venner, får de ikke bare et utvidet ordforråd og bedre uttale, de får også innsikt i norsk kultur og væremåte. Det er meget viktig for integreringen i byen vår, som er delt allerede i dag, sier hun.