Nordmenn og flyktninger lager avis

Ildsjeler hjelper unge somaliske flyktninger i et medieprosjekt i Kenya.

 Jan Vincens Steen, tidligere leder for Avis i Skolen og Pål Stensaas (eks Aftenposten og Norske Skog), har startet et helt nytt medieprosjekt for flyktninger. Avisprosjektet gjennomføres sammen med somaliske flyktninger i Hagadera i Nord-øst Kenya, hvor elevene går på sekretærlinjen. Journalistopplæringen er et ledd i prosjektet Youth Eduaction Pack (YEP). YEP-prosjektet generelt handler om å gi flyktningene yrkesopplæring for dermed å få en sjanse til et bedre liv.

Jan Vincens Steen lærer opp to somaliske flyktninger journalistikkens ABC
(Foto: Flyktningehjelpen).

Slår positivt ut

Eldrid Kvamen Midttun, seniorrådgiver for utdanning i Flyktninghjelpens utlandsavdeling forteller Utrop at det er svært viktig for de unge flyktningene å ha noe å gjøre.

– Leiren i Daabab er lukket. Flere av ungdommene sliter med fluktrelaterte traumer og trenger sårt å bli aktivisert, samtidig som de får en utdanning som kan gi en yrkeskarrière senere i livet.

Siden leiren ikke har tilgang på internett blir avisen som skal lages en fysisk papiravis. Kvamen Midttun mener prosjektet på lang sikt vil være positivt for både ungdommer og andre som bor i leiren.

– Ungdommene får drive med noe som de kan synes er kjempeinteressant og for de eldre kan dette stimulere til økt lesekyndighet.

Ambisiøs satsing

Avisen skal i første omgang gis bort, og så selges videre blant beboerne. Videre er planen å få et godt og interessant nok produkt som kan selges i selve Hagadera by.

– Etterhvert som man får salgs- og annonseinntekter håper man å kunne etablere en liten redaksjon som kan lage en månedlig utgave, sier Kvamen Midttun.

Har norsk-somaliere kommet med ulike innspill eller vist interesse?

– Vi har folk som jobber i våre prosjekter i Kenya, blant egne landsmenn. Vi vet også om andre steder, f .eks i Somaliland, hvor lignende prosjekter gjennomføres. Jeg vet spesielt at de som jobber i Somaliland har vist interesse for å opprette informasjonsamarbeid og videre idéutveksling.