Såpegigant beklager reklamekampanje

Foto: Illustrasjon.
Foto: Claudio Castello
Hudpleieprodusenten Dove laget en reklamekampanje som av flere framsto rasistisk og som har skapt sterke reaksjoner på sosiale medier. Nå har de fjernet reklamen. 

Lørdag publiserte Dove en reklamekampanje med et bilde av en mørkhudet kvinne som kler av seg og blir forvandlet til en lyshudet kvinne, angivelig etter å ha brukt Dove sin dusjsåpe, skriver NRK.

Lørdag publiserte Dove en reklamekampanje som fikk sterke reaksjoner for å være rasistisk. Noe lignende gjorde hudpleieprodusenten i 2011.
Foto : Skjermdump, Twitter

Reklamekampanjen fikk sterke reaksjoner på sosiale medier. Kritikerne mente den framsto rasistisk. Søndag trakk såpemerket tilbake reklamen og fjernet bilde på Facebook og annet relatert innhold. De skrev også en beklagelse på Twitter som lød: «Et bilde vi nylig publiserte på Facebook klarte ikke å representere fargede kvinner på en omtenksom måte. Vi angrer og beklager reaksjonene det skapte».

I en pressemelding skriver hudpleieprodusenten:

– Dette er ikke noe som representerer mangfoldet av «ekte skjønnhet», som er noe Dove er lidenskapelig opptatt av.

“Ekte skjønnhet” er et slagord Dove har brukt siden 2004.

Rasistisk reklame
Dette er imidlertid ikke første gang Dove har fått kritikk for å ha rasistisk reklame, skriver NRK. I 2011 brukte såpemerket før og etterbilder som plasserte tre kvinner med ulik hudfarge på rekke. Det kunne se ut som om reklamen hintet til at kvinnen med lysest hud ville være sluttresultatet etter bruk av en bodylotion.