
Foto: Melafestival
- Abdinor Mahamed tildeles barnerettighetspris - 05.12.2025
- Ny kampanje tar oppgjør med hatprat i norske klasserom - 04.12.2025
- Osman hjelper andre med psykisk helse - 03.12.2025
Ndure er en av artistene som opptrer under Oslo Mela i august.
Hennes musikalske reise bærer preg av oppveksten i Norge med to gambiske foreldre og utdannelsen ved både Berklee College of Music og Norges Musikkhøgskole i Oslo.
Selv er hun født og oppvokst i Asker og Bærum.
– Jeg var eneste mørke i mange settinger i oppveksten, så det gjorde inntrykk.
Vokste opp med gambiske låter hjemme
Som ungjente husker hun at foreldrene ofte satte på mbalax, som er popmusikk fra Gambia og Senegal.
– Jeg var alltid veldig glad i musikk, men slet på skolen grunnet lærevansker, ikke fordi jeg var opprørsk. For meg kom musikken lett.
Etter et skolestykke, hvor Ndure var en av de som fremførte et musikalsk nummer, fikk hun gode tilbakemeldinger.
– Fra jeg var veldig ung, allerede som tenåring, visste jeg at det var musikk jeg skulle drive med.
Åpnet seg for det vestafrikanske
Senere gikk Ndure tegning, form og farge på videregående, og bachelor i musikk i USA.
– Under tiden på Berklee fikk jeg åpnet øynene for vestafrikansk kultur, for senegalesisk og gambisk tradisjons musikk. Før det handlet livet om å passe inn og ikke skille seg ut. Om å ta til seg det som er allerede tilgjengelig, det vestlige. Jeg hadde vokst opp med wolof og annet tradisjonsmusikk, men som ung voksen kunne jeg gå inn i dette på egne premisser.
Hun bodde i USA i flere år før hun flyttet tilbake.
– Ved hjemkomst kom jeg inn på Norges Musikkhøgskole, og da startet jeg for alvor å fordype med i den vestafrikanske musikktradisjoner. Jeg lærte om folkemusikken og tok timer i kora, i tillegg kom jeg i kontakt med vestafrikanske musikere i Norge.
Tok turen til Gambia
– Oppholdet var helt fantastisk, og spesielt siden jeg ikke kommer fra en familie som har denne tradisjonen i arv. Jeg var litt varsom, og tenkte at jeg ville blitt sett på som en priviligert person utenfra som skal lære om deres musikk.
Ndure tror det er litt viktig å tenke på ens egen posisjon.
– Spesielt vi som har minoritetsbakgrunn, for det er ikke alle rom som er trygge. Men det gjør også en oppmerksom på egne priviligier, selv om man bor i et land hvor man er en minoritet. I Gambia ville jeg oppleve enten at disse tradisjonsmusikerne ville ta meg imot, eller avvise meg som en “fra utsiden”, og beskytte det som de ser på som “sitt eget”. Men de var alle virkelig rause, og folk var positive til at jeg ville fordype meg inn i deres kulturtradisjon. Hele turen var en fin og berikende opplevelse.
Studerte farfarens kulturuttrykk
Ndure søkte om støtte fra høgskolen og dro tilbake igjen i 2023.
– Og da dro jeg også til Senegal, hvor farfaren min er fra. Jeg fikk fordypet meg inn i hans tradisjon.
– Stilen din har Oslo Mela beskrevet som “personlig og banebrytende”. Kjenner du deg igjen?
– Jeg føler at mitt mål er å uttrykke meg selv, og jeg har vært veldig opptatt av å gå inn i historikken som er min bakgrunn og mitt perspektiv. Så håper man at lytterne kan høre og erkjenne det. Jeg har i mange år tenkt på at det å være mørk i huden og kunne flere språk kunne være noe negativt. Først i voksen alder har jeg innsett at jeg har mye å komme med, som er unikt for meg.
– Når jeg lager musikk tenker jeg som regel ikke at “nå skal jeg være banebrytende”. Men jeg synes det er hyggelig at noen tolker det slikt.
Vil synge mer på foreldrenes språk
– Vanligvis synger jeg ikke så mye på morsmålet mitt, wolof, men det har jeg lyst til i neste utgivelse.
Under Oslo Mela skal hun fremføre mye reperatoare fra fjorårets kritikerroste debutalbum «Rituals», som Bergensavisen kåret til en av fjorårets beste utgivelser.
– Utgivelsen kom ut digitalt i fjor, og kommer ut i august på vinyl. Opprinnelig var dette et bestillingsverk fra Global Oslo Music i 2019, med urpremiere i 2021.






