Først ute på Hudd med nasjonal kampanje mot rasisme

Her er et av bildene fra kampanjen.
Foto: Marcel Lelienhof
I en en ny kampanjen fra Antirasistisk Senter er budskapet at rasismen starter før loven stopper den.

I vår pågikk det en het debatt om en reklamefilm Los & Co hadde laget for Frp som viste en gjeng ungdommer – flesteparten med minoritetsbakgrunn – som banket opp og ranet en ung gutt.

Nå har debatten resultert i en landsdekkende kampanje signert Antirasistisk Senter med støtte fra reklamebyråer, mediebransjen og norsk samfunns- og næringsliv.

– Rasismeparagrafen er ikke grensestolpen for hva som er rasisme. Det vet alle som utsettes for rasisme, sier Umar Ashraf, daglig leder i Antirasistisk Senter til Kampanje.

Frp-topp forsvarte kampanjen

Reklamen skapte sterk kritikk, og har blitt beskrevet som “rasistisk” og “polariserende”.

Skjermdump av reklamefilmen som Frp bestilte til valgkampen.
Foto : Skjermdump/Kampanje

Kampanjeansvarlig i Frp, Helge Fossum, har på sin side slått tilbake mot kritikerne og mener medier og store deler av norsk kommunikasjonsbransje har gått på limpinnen.

– Vi har ikke vært så opptatt av det veldig mange synes å være opptatt av, nemlig hudfarge og etnisitet. For oss handler denne filmen om at Frp er opptatt av å løse et stadig økende problem. I 2024 ble over 2000 voldsforbrytelser utført av ungdom under 18 år. Selv om gjeng- og ungdomskriminaliteten øker prioriteres ikke nok ressurser til politiet, sier han til Kampanje.

Hatkriminalitetssaker motivert av hudfarge

Kampanjen lanseres samtidig som Politiets hatkrimrapport viser at over halvparten av fjorårets hatkriminalitetssaker var motivert av hudfarge eller etnisk opprinnelse. Registrert hatkriminalitet hatt en økning på over 400 prosent siden 2014, og mange av sakene gjelder hatefulle ytringer.

– Vi ser en drastisk økning i tallene, men også en normalisering i samfunnet. For mange er dette fortsatt usynlig, eller blir bagatellisert som “enkeltytringer”. Men det er ikke sånn det fungerer. Rasisme preger liv. Det former hvordan folk beveger seg, hva de tør si, og hvor trygge de føler seg, sier Ashraf.

Tok til motmæle

Erik Heisholt i Unruled Creative Studio var en av mange i reklamebransjen som tok til motmæle mot reklamefilmen fra Frp.

– Da Umar Ashraf minnet om at rasisme ikke bare handlet om hva som er straffbart etter den såkalte «rasismeparagrafen», straffelovens § 185, følte jeg sterkt for å spisse og dramatisere dette til kampanjetemaet «Rasisme starter lenge før loven stopper den». Slik at det viktige budskapet nådde ut til mange flere, sier Heisholt til Kampanje.

Han har samarbeidet med Arnstein Sarset og Supernordic om alt fra idé til ferdig konsept og implementering. Kjendisfotograf Marcel Leilenhof har tatt bildene.

– Rasisme er et samfunnsonde som vi må bekjempe sammen. For meg er dette samfunnsansvar satt i praksis. Det handler om å bruke kreativitet, skaperevne og faglig håndverk til å skape uttrykk som virkelig betyr noe, sier reklameveteranen.

Lokalt plattform

Viaplay, Norway Cup, Cutters og Hudd er også blant samarbeidspartnerne.

Hudd er et norskutviklet sosialt nettverk med over 125.000 brukere, og har aldersgrense, verifisering av bruker og ingen algoritmer.

Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd, sier:

– Vi vil gi foreninger og idrettslag et digitalt hjem der de slipper å kjempe mot algoritmer, falske brukere og desinformasjon for å bli sett.

Først ute på nettverket

Nå er også Antirasistisk Senter blant de første foreningene som er ute på plattformen, og med selve kampanjen.

Umar Ashraf, daglig leder i Antirasistisk Senter, sier til Hudd:

– Denne kampanjen handler om trygghet, fellesskap og hvem som får kjenne seg hjemme i sitt eget nabolag. Derfor gir det mening å være til stede også på en plattform som er lokalt forankret, der mennesker faktisk møtes på tvers av bakgrunn – uten de polariseringene vi ser forsterket andre steder.

– Viktig med bevisstgjøring

Linda Noor i Minotenk ser det som veldig oppløftende å se et slik type samarbeid.

– Spesielt i disse tider, hvor Trump-regjeringen slår så hardt ned på systematisk arbeid mot rasisme og diskriminering. En slik bevissgjøringskampanje er nødvendig fordi vi er mer rasistiske enn vi liker å tro, sier hun til Utrop.

Linda Noor i Minotenk sier man trenger flere bevissthetskampanjer i kampen mot rasisme.
Foto : Olav Olsen

Noor viser til universitetsforsker Christopher Bratt, som i 2021 undersøkte europeeres holdninger til, og fordommer mot mennesker med annen hudfarge og kultur

– Funnene fra undersøkelsen viser at Norge skårer spesielt høyt på kulturell overlegenhet. De som tror på kulturell overlegenhet, har også en større sannsynlighet for å gi uttrykk for tradisjonell rasistisk tenkning. Én av fem i Norge har også fortsatt tro på tradisjonell biologisk rasisme, og nærmere 70 prosent uttrykker tro på kulturell overlegenhet. I Frankrike er det tilsvarende tallet bare 27 prosent.

– Dette viser at bevisstgjøring og påminnelse om hvor skadelig rasisme er, både for enkeltindivider og på samfunnsplan, er noe det trengs mer av.