
Rundt 30 prosent av sykepleiestudentene har et annet morsmål enn norsk, og dette kan skape utfordringer i både skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt i faglig forståelse.
– For å møte disse utfordringene, er det avgjørende at vi tar grep som styrker både den faglige og språklige kompetansen hos studenter med norsk som andrespråk. Dette kan inkludere tettere oppfølging og å skape et inkluderende og trygt læringsmiljø hvor språkbarrierer følges opp sammen med faglærere og mentorer, forklarer avdelingsleder Kari Anne Hakestad til OsloMet.
Opplegg som gir trygghet
Prosjektet NORVAKT – norsk på vakt er initiert av avdelingsleder Hakestad ved studiested Kjeller og ledes av universitetslektorene Marianne Volden og Linn Gammelsrød Evensen.
– Vi er nødt til å lage et studieopplegg som øker trygghet, tilhørighet og trivsel slik at vi reduserer frafallet, øker læringsutbyttet og ikke minst at samfunnet får nytte av ressursene disse studentene faktisk har, påpeker Hakestad.
Tilbudet om å bli med i forlengede seminarer og simulerings- og ferdighetstrening er blitt svært godt tatt imot av studentene, som er i første studieår.
– Vi anslo på forhånd at kanskje 10 studenter ville bli med, men det var 28 som meldte seg av et kull på om lag 240 studenter her på Kjeller, forteller universitetslektor Volden.






