Bilder tatt av flyktninger og norske borgere. Tanken bak utstillingen var å kombinere fotografier tatt av profesjonelle og flyktninger og nye nordmenn.
Foto: Song Chi

Flyktninger stilte ut sammen med foto-stjerner

Flyktningen og journalisten Hasina Shirzad (26), med en dramatisk historie fra Afghanistan, var en av dem som fikk opplæring og stilte ut sammen med legender som Dag Bæverfjord. 

Utrop nr. 18/2017 (09.05.2017)
Hasina Shirzad, er utdannet journalist og flyktning fra Afghanistan: – Det er godt å kunne begynne å kommunisere gjennom foto når man kommer til et nytt land, sier hun.
Foto: Song Chi

“Bli inspirert” var tittelen på en utstilling på Rådhusgalleriet fra 19. april til 1. mai.

Fotografier av den franske fotografen Catherine Balet.
Foto: Song Chi
– Tanken bak utstillingen er å sammenstille fotografier tatt av amatører og profesjonelle på høyt nivå for å vise hvor bredt fotografi kan være. Jeg liker å vise fram variasjonen i fotografiet.

Det sa Anne Lise Flavik, som er prosjektleder hos Fotografihuset, da vi snakket med henne under utstillingen.

Anne Lise Flavik-Project er prosjektleder ved Fotografihuset: – Det er fint å få vise mangfoldet innen fotografi, sier hun.
Foto: Song Chi
Bildene som ble vist fram, var konseptuelle bilder av Catherine Balet, profesjonell fotograf fra Franrike, reklamefotografier av utstillere fra Tinagent, blant andre Thomas Qvale, Andreas Kleiberg, Knut Bry og Lisa Westgård, samtidsfotografi av blant andre Inga Björk, Kristine Wathne og Astrid Gjersøe Skåtterød og dokumentarfotografier og svart-hvitt-fotografier av Dag Bæverfjord. Det ble også vist fotografier tatt av flyktninger og nyinnflyttede til Norge som fanger livet i Norge med et friskt blikk.

Ung kvinne bombet 
Pressefotograf Dag Bæverfjord: – Det viktigste ved fotografiet er innholdet, hva du vil kommunisere.
Foto: Song Chi
I tillegg til verkene til profesjonelle fotografer ble det vist bilder tatt av flyktninger og nytilflyttede. De hadde deltatt på kurs gjennom et samarbeidsprosjekt mellom Fotografihuset og Oslo Kameraklubb. Hensikten med kurset er å kombinere fotografi med norsk språk og kultur for å gi flyktningene og innvandrerne en mulighet til å lære mer om Norge og integrere seg i det norske samfunnet.

Hasina Shirzad fra Afghanistan er en av dem som deltok på kurset. Hun har vært i Norge i nesten to år. Som mange andre flyktninger fra politisk ustabile land har hun en dramatisk historie. Hun gjorde seg ferdig med journalistikkstudier ved Universitetet i Kabul og begynte å jobbe som journalist. En dag sprang en bombe rett ved bilen hun og en kollega og hans sønn satt i. Shirzad lå på sykehus i sju måneder etter hendelsen. Selv i dag er hun merket på kroppen og i ansiktet og har ikke blitt fullt restituert. Etter hendelsen flyktet hun til Norge fordi hun fryktet for egen sikkerhet.
Fra venstre mot høyre: Anne Lise Flavik, Catherine Balet og Ricardo Martinez Paz, Balets modell. Catherine Balet snakker om Ricardos prosjekt “Looking for the masters in Ricardo’s golden shoes”.
Foto: Song Chi
Shirzad forteller at hun ønsker å jobbe som journalist.

– Journalistikk er ikke bare en jobb som gir en inntekt, det er en jobb som gir deg følelsen av å gjøre noe meningsfullt, du forteller en historie og du kan se forandringene. Ikke bare det, du kan skape forandring i samfunnet. Men fotografi er hobbyen min. Å få jobb som journalist i Norge er en utfordring for meg på grunn av språket, mens fotografi ikke krever et bestemt språk. Du kan si mye med et bilde. Det er virkelig godt å komme i gang med kommunikasjonen i et nytt land gjennom fotografier, sier hun.

Ifølge Anne Lise Flavik var det første gang Fotografihuset holdt en slik utstilling. Planen er å ha flere slike blandede prosjekter i fremtiden, dette forutsatt at de kan få på plass et senter for fotografi, visuell kunst og kommunikasjon.

De profesjonelle

“Looking for the masters in Ricardo’s golden shoes” er et veldig interessant prosjekt av den franske fotografen Catherine Balet og hennes venn, Ricardo Martinez Paz, som er hennes modell og muse. Med 120 slående fotografier av Ricardo i gullforgylte sko, hyller Catherine Balet til de store mesterne innen fotografi, fra Man Ray til Martin Parr, og viser hele fotografi-historien, fra de første selvportrettene til Robert Cornelius i 1893 til dagens selfier.

Catherine Balet arbeidet som maler før hun vendte seg til fotografiet. Hun har hatt utstillinger over store deler av Europa. Modellen hennes Ricardo Martinez Paz er født i Argentina og har bodd i Paris i mange år. Han er selv kjent som foto-stylist og har arbeidet som kostyme-designer i en rekke spillefilmer. Derfor har han evnen til å omskape seg til ulike karakterer fra ulike historiske epoker, fra Picasso eller John Lennon til en liten gutt eller til og med en kvinne, yndefullt, elegant og tilsynelatende naturlig.

Fotografen som forsvant
Dag Bæverfjord var en av de fremste pressefotografene i Norge på 1980-tallet. Fotografiene som ble vist på utstillingen, var noen av hans mest ikoniske. Dokumentarbildene hans i svart-hvitt forteller realistisk, sterke historier fra ulike steder i verden – borgerkrigen i El Salvador, flykapringen i Beirut, livet til 25.000 mennesker på en enorm søppelfylling kalt «Smokey Mountain» i Manila på Filippinene og ulike enkeltskjebner, barn med aids og kreft, Sonja, en døvstum-blind og sterkt utviklingshemmet person, den dømte spionen Arne Treholt bak fengselsmurene og massemorderen Arnfinn Nesset.

Dag Bæverfjord var også interessert i politikere. På utstillingen fikk vi se bildene av toppmøtet mellom Reagan og Gorbatsjov i Genève i 1985 og Reykjavik i 1986 og Gro Harlem Brundtland først gang hun ble statsminister. Dag Bæverfjord jobbet med pressefoto i mange år, før han ga seg av personlige grunner i 1993-4 og har jobbet som bilderedigerer for VG. Da Bæverfjord snakket om fotografi, sa han at det viktigste er ideen og innholdet, hva du ønsker å kommunisere til folk gjennom bildene dine.

Som råd til dem som ønsker å begynne som fotograf, sa Dag Bæverfjord at man bare må begynne å ta bilder og tenke gjennom hva du driver med og hva du vil at folk skal se i bildene dine. Øv og øv. Etter hvert som du jobber, lærer du mer og forbedrer teknikken. Du kan ta utdannelse ved en rekke foto-skoler og ved journalistutdanningene. Vi er bare et lite tannhjul i et stort samfunn og en stor verden. Når du tar et bilde, forteller du en historie, og det er du som er ansvarlig for den. Vær nøye med hva du kommuniserer til andre og prøv å tilføre samfunnet noe. Selvsagt er ethvert bilde bare ett øyeblikk, men noen øyeblikk er viktigere og mer kraftfulle enn andre.