Hjem Nyheter Nytt Schengen er årsak til økt asylstrøm?

Schengen er årsak til økt asylstrøm?

UDI tror ikke årsaken til at det kommer flere asylsøkere til Norge skyldes den restriktive politikken i Danmark.

– At politikken har blitt mer restriktiv stort sett over hele Europa, har betydning for Norge, sier Are Sauren i Utlendingsdirektoratet til VG. Spesielt Tyskland og Nederland har strammet inn politikken voldsomt.

Sauren mener at Schengen-avtalen er den viktigste årsaken til økningen.

Utrop skrev igår at mens flyktningetallet faller kraftig i Danmark, stiger det til gjengjeld i både Norge og Sverige.

– Men det er umulig å påvise noen direkte sammenheng mellom reduksjonen i Danmark og økningen her til lands. Folk søker asyl der det virker mest sannsynlig at de kan få gjennomslag. Debatten og den restriktive politikken i Danmark er nok derfor en viktig grunn til at færre søker asyl der, sier Are Sauren.