Foto: Gyldendal Forlag

Sesonglansering for flerkulturell superhelt

Handlingen av sesong to i tegneserieboken The Urban Legend er lagt til i Oslo.

Etter å ha fengslet alle byens fremste kriminelle har The Urban Legend nå fått den samlede underverdenen i Capital City mot seg. Som om det ikke var nok, utfordres han også av en livsfarlig konkurrent som er sjalu på The Urban Legends ære og berømmelse. Men da han endelig unner seg en velfortjent ferie i Oslo, blir oppholdet på ingen måte så avslappende og udramatisk som han så for seg.

Boken, som ble lansert 2. mai, inneholder de seks episodene i andre sesong av tegneserien om The Urban Legend, samt et spesialhefte mot mobbing.

Anti-mobbing har vært en viktig kampsak for figurskaperen Josef Yohannes, som har reist landet rundt og snakket med ungdom om mobbing. Urban Legend er også skolepensum i Norge, Brasil, Sør-Afrika og Kenya.

Foto: Arkiv.
Foto: Aon R. Naqvi

Ideen om en farget superhelt som et forbilde til inspirasjon og håp fikk Yohannes
etter sterke møter med barn og ungdom på en reise til Sør-Afrika og Botswana i 2010. Serien er foreløpig utgitt på ni språk, blant annet engelsk, fransk, spansk, zulu, tigrinja og japansk.