– “Indianer”-kostymer er ikke uskyldig moro

 
Foto: www.buzzfeed.com
Nyhetssiden Buzzfeed laget i anledning Halloween en video der etterkommere av amerikanske urfolk prøver kostymer basert på dem selv. Her hjemme er aktivisten Thomas Talawa Prestø kritisk til kostymer basert på etnisitet. 
Xueqi Pang
Latest posts by Xueqi Pang (see all)

Buzzfeed er kjent for sine populære humoristiske videoer som ofte omhandler viktige politiske temaer. Og i videoen prøver både mannlige og kvinnelige etterkommere av urfolket stereotypiske kostymer som skal etterligne såkalte indianere. Disse kostymene er svært utbredt, og kan også kjøpes i flere butikker og nettbutikker i USA og i Norge, både for barn og voksne.

Buzzfeed omtaler menneskene i filmen som “native Americans”, innfødte amerikanere, ikke “indianere”.

– Jeg er frustrert over at dette kostymet eksisterer, sier én av guttene i videoen.

Under søkeordet “indianer” fant Utrop flere titalls kostymer som skal forestille det amerikanske stammefolket.
Foto : www.superkul.no

Også norske kostymeforhandlere som Partykostymer.com og Superkul.no selger “indianer”-kostymene. Sistnevnte har også kostymer som skal forestille andre store folkegrupper som kinesere og meksikanere. 

Utrop har tatt kontakt med både Partykostymer.com og Superkul.no, men de har ikke svart på henvendelsen.

Gjør narr av folkegrupper
Én av guttene som prøver ut kostymene mener de stereotypiske kostymene henviser de amerikanske innfødte til historien, som om de ikke eksisterer i dag.

– Det er så unøyaktig at det føles ut som en vits, og det føles ut som noen gjør narr av meg og hva mitt folk kjempet og døde for, sier en kvinne i videoen.

Et av kostymene består av en kort, svart kjole med frynser og en dyp utringing. Det har fått produktnavnet “Chief Hottie Body”, mens en blå kjole med perler heter “Tribal Temptation”. 

– Om noen i en folkegruppe sier til deg at det er feil, så bør det være nok grunn til å ikke bruke kostymet, mener en annen kvinne.

Hvert år blir flere folkegrupper utsatt for det amerikanerne selv kaller for cultural appropriation. Det er et sosiologisk begrep som om det som skjer når folk tar i bruk kulturelementer fra kulturer de selv ikke tilhører. Fenomenet har skapt mange kontroversielle saker i Nord-Amerika og Europa.

– Knyttet til historiske overtramp
Den norsk-afro-karibiske danseren og aktivisten Thomas Talawa Prestø reagerer på at folk tar i bruk kostymer som skal etterligne virkelige folkegrupper på lik linje som de tar i bruk fiktive karakterer som Dracula.

Thomas Talawa Prestø har tidligere blitt portrettert av NRK og holder jevnlig foredrag om temaer knyttet til rasisme og diskriminering. 

– Dette er egentlig veldig veldig enkelt. Afrikanere, innfødte amerikanere og så videre, er ikke fiktive karakterer slik som Dracula for eksempel er, skriver Prestø til utrop.no.

– Men det som har blitt gjort historisk mot dem er at man har skapt myter og fiksjon rundt dem. På grunnlag av disse mytene har man legitimert genocid [folkemord, red.anm], tortur, drap, voldtekt og slaveri på systematisk nivå, i flere århundrer, med mange millioner liv tapt, ødelagt og aldri unnfanget, fortsetter han.

– Blackface like ille som Holocaust
Prestø vil nærmest si at det å kle seg ut som en “indianer” eller blackface er like ille som om noen skulle kledd seg ut som et Holocaust-offer.

Blackface er et engelsk begrep som betyr å farge ansiktet eller hele kroppen (ofte et lyst ansikt) svart for å etterligne mørkhudete mennesker.

– Det er i Norge en ryggmargsrefleks og en forståelse for at det ikke er morsomt å spøke med Holocaust. Det burde finnes en liknende refleks når det gjelder blackface og “indianer”-kostymer. De er også knyttet til grove og omfattende historiske overgrep og genocid.

– Med så mye blod på de kostymene så må man forstå at det kan være vanskelig å avskrive dem som “uskyldig moro”. Om det er uskyldig moro eller ikke, handler noe om perspektiv, noe om kunnskap, og mest av alt om privilegium til å kunne ignorere historie som en ikke selv har vært påvirket av, mener Prestø.