Populær konsertarena satser på integrering og mangfold

Flerkulturelt storsenter ved Drammenselva

Storfint besøk: Juan Luis Guerra er en av Latin-Amerikas største stjerner. Han kom til Union Scene i 2008 og gjorde stor suksess. Og han er slett ikke alene blant de store verdensmusikk-stjernene om å ha besøkt den populære konsertscenen i Drammen
Foto: Union Scene
Union Scene i Drammen er ikke bare en vital konsertscene, men også et unikt senter for flerkultur og kulturutveksling.

Cirka 10 minutters gange fra togstasjonen finner vi Drammen Internasjonale Kultursenter, bedre kjent som Union Scene. Den gamle papirfabrikken har siden 2005 vært et yndet samlingssted for norske og internasjonale artister. Union Scene er strategisk plassert nær byens sentrum, med byens hovedbibliotek og Høgskolen i Buskerud som nærmeste naboer. Mange ungdommer, studenter og kulturinteresserte bruker huset til rekreasjon, og har gjort Union Scene til et av de viktigste kultursentrene i landet.
 
Men Union Scene er mye mer enn en konsertarena for norske og utenlandske artister. Kulturhuset har i løpet av de siste fem-seks årene utviklet seg til å bli et sentrum for flerkulturell formidling og internasjonal kulturutveksling. Når Utrop besøker huset, får vi høre om Black Box Theatre, om tekstilverkstedet og opplæringsbedriften Masala, som fungerer som en viktig arena for byens innvandrerkvinner. Ungdomsscenen, G60, får vi også besøke. Drammen Minoritetsråd og Buskerud Innvandrerråd holder også til her. I tillegg til dette blir en rekke arrangementer med mål om å fremme flerkulturell forståelse planlagt og gjennomført i mursteinsbygningen i hjertet av byen.

– Flerkultur er en stor gave som det er viktig å ta vare på. I Norge med sine mange innvandrergrupper er det viktig å bygge slike møtesteder. Ikke bare får man en større kjennskap til mangfoldet; å inkludere folk med alle mulige bakgrunner er også et viktig integreringsverktøy, forklarer Ricardo Sanchez.
 
Sanchez er produsentkoordinator for verdensmusikk på Union Scene. Han og kulturkonsulent Refka Kovac, som begge er medarbeidere i det flerkulturelle prosjektet Interkultur ved Union Scene, forteller ivrig om hvor viktig kunst og kultur er for byens innbyggere. Ifølge dem tør kommunen satse på kultur og inkludering, noe som gjør mye for en by der 23 prosent av befolkningen har minoritetsbakgrunn.
 
– Vanskeligere i Oslo
Kovac og Sanchez tviler ikke et sekund på Unions Scenes betydning for Drammens innbyggere. Men ville det fungert å ha et slikt flerbrukssenter i Oslo? Tigerstaden har, med 25 prosent minoriteter, en veldig lik sammensetting av befolkningen som Drammen. Imidlertid er de to usikre på om det ville vært en like stor suksess med et flerkulturelt senter av denne typen i en by som Oslo.

– Det er mye dårligere vilkår for å bygge et slikt storsenter i hovedstaden. For det første er tilbudene som Black Box og Cosmopolite (henholdsvis teater med internasjonal profil og viktig scene for verdensmusikk i Oslo, red.anm) litt for spredt rundt i byen. Dessuten konkurrerer kulturhusene i Oslo mot hverandre. Vi må heller ikke glemme at Oslo er en mye større by, med større motsetninger og en mer mangfoldig befolkning, konstaterer Sanchez, som selv har bodd i Oslo og jobbet som daglig leder ved Cosmopolite.

Stolt: Som ansvarlig for verdensmusikken på Union Scene er Ricardo Sanchez mer enn fornøyd med tilbudet som finnes i Drammen, blant annet gjennom G60, som er ungdomsscenen på huset.
Foto : Andres Vargas

Flerkultur er en stor gave som det er viktig å ta vare på.

Han presiserer at det kanskje kan la seg gjøre i de enkelte bydelene. Men sentralt i byen ville et slikt prosjekt vært mer utfordrende.

– Det er viktig å ta hensyn til det lokale aspektet. Oslo er en storby med en mer spredt befolkning enn Drammen, forklarer han.

Ønsker flere nordmenn
For både Kovac og Sanchez er inkludering og integrering to viktige stikkord i hverdagen. Begge er fornøyde med Union Scenes betydning i så måte. Likevel er det noen grupper de ønsker å inkludere i større grad.
 
– Vi prøver å få flere nordmenn til å komme på arrangementene våre, ikke bare som publikum, men også til å delta i alle sider ved virksomheten. På konsertene våre har vi utfordringer med å få til en bedre balanse blant publikum, innrømmer Sanchez.
 
– Vi er ikke perfekte og skulle ønske at både nordmenn og innvandrere oftere kunne møtes på våre arrangementer i stedet for å dukke opp gruppevis. Men det viktigste er å ha et tilbud tilgjengelig. Så må vi jobbe mer målrettet for å få et enda større mangfold hos oss, skyter Kovacs inn.
       
Vil ha noe lignende i Oslo
Abdullah Alsabeehg i Oslo Ap har ikke selv vært på Union Scene. Likevel mener han kultursentre med flerkulturell profil kunne passet bra i Oslo. Alsabeehg ble nylig valgt inn i Oslos bystyre, og er leder for kultur- og oppvekstkomiteen i bydel Søndre Nordstrand. Han påpeker at det å gi særlig ungdom et skikkelig kultur- og idrettstilbud vil kunne føre til mye positivt.

– I kultur- og oppvekstkomiteen i Søndre Nordstrand merker vi ungdommens frustrasjon over ikke å ha et tilbud på vinteren. Festivaler og idrettsaktiviteter går bra på sommeren, men når høsten kommer, sitter mange igjen med få ting å gjøre. Dermed lokkes de unge til sentrum av byen eller henger på kjøpesentrene, noe jeg synes er veldig synd.

Alsabeehg stiller seg dermed positiv til ideen om å opprette flerkulturelle sentre rundt om i byen.

– Vi ønsker å ha flerbrukshaller flere steder i Oslo og i alle bydeler. Med flerbrukshaller mener jeg sentre som både rommer kultur og idrettstilbud. Det mangler Oslo i dag, sier han.

Interkultur på Union Scene
Interkultur ble etablert som et nasjonalt senter for kompetanseutvikling, kulturformidling og innholdsproduksjon på Union Scene fra høsten 2009.

Interkultur har som mål å styrke mangfoldsdimensjonen i norsk kulturliv nasjonalt og lokalt.

Senteret driver flerkulturell formidling og setter fokus på internasjonal kunst og kultur.

I 2010 mottar Interkultur en bevilgning over statsbudsjettet fra Kulturdepartementet på 1 350 000 kroner.

Interkultur har fem medarbeidere, blant dem Ricardo Sanchez og Refka Kovac.

Kilde: Drammen kommune/Interkultur