Mexico gjør fremstøt for å bli kvitt gjengkrig-stempelet

Kultur skal redde Mexicos image

I Chapultepecparken kan du også nyte utendørs, gratis fotoutstillinger med meksikanske, tradisjonelle motiver
Foto: Bjørn Lecomte
Med farger, dans, historie og skaperkraft skal Mexico få deg til å glemme narkokrig og krisen ved USA-grensa.
Bjørn Lecomte og Sara Waagen
Latest posts by Bjørn Lecomte og Sara Waagen (see all)

Amerikaneren Christopher Krish fra California speider utover Bellas Artes, det legendariske konserthuset i Mexico City. Han er usikker på hvor mange ganger han har vært her i Mexico City.

– Hjemme i USA ser vi nyheter om grufulle drap i Mexico hele tiden. Men alle venner jeg har hatt med hit føler seg utrolig trygge, og skjønner ikke hvorfor de var så redde før de dro. Mexico City føles mye tryggere en mange amerikanske byer – og krimstatistikkene backer det opp, forteller Christopher mens han tar en selfie med Bellas Artes bakgrunn.

Mexico har fått mer negative omtale enn de fleste andre land i fredstid: De massive migrasjonsproblemene ved grensen til USA og selvfølgelig narkokrigene som har kostet tusenvis av mennesker livet. Mange glemmer dermed at Mexico er en av de mest kunst- og kulturstappede land i verden. Det bugner over av alt du kan drømme om av arkitektur, museer, historie og progressive kunstmiljøer i flere storbyer.

Problemet er at folk sluker negative, sensasjonelle nyheter om Mexico.

– Mexico er et land man kan besøke igjen og igjen, år etter år. Det er alltid noe nytt å se, forteller Christopher.

Christoper er en av 24 millioner turister som hvert år tar turen til Mexico, og turistsektoren har hele syv millioner ansatte, to millioner mer enn hele Norges befolkning. Så det er ikke sånn at hele verden er redd for narkovold. Men det er ikke uten grunn at enkelte bekymrer seg: I 2012 ble 26037 mennesker myrdet i Mexico, selv om mordraten per 100.000 innbyggere er mye lavere her enn i mange andre land.

Når Utrop spør meksikanere på gata i Mexico City “Hva tenker du på når du hører ordet “Noruega”?, er det overraskende mange som vet at Norge har en sterk velferdsstat og at det er lite fattigdom og korrupsjon. Men tenk om alle svarte: “Mye terrorisme, det er et farlig land” og ikke noe mer? Nettopp slik føles det for mange meksikanere som er stolte av landets historie, kunst og kultur. De føler at deres særpreg og rike kultur aldri kommer til syne i internasjonale medier.

Meksikanske myndigheter lanserte i fjor sin plan for å styrke og synliggjøre landets kultur fra 2013 til 2018. Planen er ikke overambisiøs, og det legges heller ikke store pengesummer i potten –sammenlignet med Norges kulturbudsjett.

Kampen mot volden
Programmet har satt seg fore å slåss mot voldsutviklingen via kulturprogrammer innenriks, la sang, dans og annen kunst fra tidlig i barneskolen bli en del av nasjonal identitet og styrke de store kulturinstitusjonenes profil i utlandet. Slik skal også kulturturismen, både fra utlandet og innenriks, også bli en voksende sektor i landets økonomi. Jobber skal skapes, stolthet og identitet skal styrkes –og sånn vil Mexico fremstå som den kulturelle supermakten det faktisk er, sa landets president, Enrique Peña Nieto da han til trampeklapp forpliktet seg til å finansiere programmet i januar i år.

– Vi elsker å være meksikanere, og vi elsker meksikansk kultur fordi vi er veldig autentiske. Vi har veldig mye historie og den deiligste maten i verden, sier smykkedesigneren Antonieta Fernández foran den enorme katedralen i Mexico City.

Den står der som en ruvende påminner om spanjolenes brutale kolonialisering av landet. Hundre meter bortenfor står ruinene av det gamle midtpunktet i Mexico City, Templo Mayor, fra aztekernes tid. Mange millioner mennesker besøker katedralen og Templo Mayor hvert år.

– Jeg setter stor pris på at turister besøker sentrumsområdet (Zocalo), at de besøker de gamle bygningene, kirkene, arkitekturen. Men også at de dykker ned i de nyskapende miljøene i områdene Zona Roma, Polanco, Condesa. Der vil dere finne mye innovativ design og små butikker. Jeg tenker det er veldig viktig at turister lever seg inn i de to sidene av Mexico – det gamle og det nyskapende, sier Antonieta.

– Føler du at regjeringen gjør nok for å hjelpe unge kulturarbeidere?

– Personlig tar jeg ikke imot penger fra myndighetene, men jeg vet at de gir mye støtte til unge kulturentreprenører, kunstnere og kunstfestivaler. Regjeringen har støttet noen eksepsjonelle festivaler, også i områder utenfor Mexico City.

– Hva synes du om at mange mennesker i andre land nå har et negativt syn på Mexico – med narkokriger og drap?

– Jeg tror problemet er at folk sluker negative, sensasjonelle nyheter om Mexico. Det selger veldig godt å skrive dette om Mexico, om narkokulturen til kartellene, måten de slenger penger rundt og pynter pistolene sine med gull og diamanter. Det er en oppmerksomhet rundt mye mer enn selve drapene, forklarer hun.

Imageendring vil ta tid
Likevel tror Antoinette at det internasjonale imaget til Mexico kommer til å forandre seg, men at det vil “ta noe tid”. 

I Chapultepec-parken, som er hele 6,5 km² stort og en av de største byparkene i verden, er også en storattraksjon for turister.

– Vi har cirka 15 millioner besøkende i året, forteller kulturturist-koordinatorene Veronica, Sergio og Ricardo til Utrop.

De jobber for organisasjonen CICEANA, som organiserer kulturprogrammer og besøk for skoleklasser, bedrifter, turister og familier. Kunnskap og glede står i fokus.

– Det er ganske tydelig at de nasjonale turistene søker gode opplevelser i historiske omgivelser, mens de ikke-meksikanske turistene oppsøker mye historisk kunst og antropologi, forteller Sergio.

Chapultepec-parken står helt sentralt, bokstavelig talt, i Mexicos historie. Det var her aztekerne bosatte seg på 1200-tallet. Denne blandingen av urbefolkning og den spanske kolonihistorien smelter sammen i mange kulturelle institusjoner, dyrehage og friområder der folk kan puste og kose seg.

De tre kulturkoordinatorene ønsker ikke å si så mye om myndighetenes innsats, men de forteller at det er en dyp mistro til politikere i Mexico. Og det er kanskje ikke så rart, så de som skal fordele midler åpenlyst velter seg i rikdom, mens de som skal motta pengene innkasserer lønninger man knapt kan leve av.

– Men det gode er at vi ser en flom av kulturturister, og vi vet at Mexico er en fantastisk destinasjon, ler Veronica.

Men om det er nok til å få norske turister til å legge av seg frykten, og bestille en billett til Mexico City, er vi ikke sikre på. Utrop-journalisten ble i hvertfall ikke ranet eller utsatt for noe fælt.

Fakta om Mexico:

  • Innbyggertall: 120 millioner
  • 1,964,375 km2 (14. største land i verden)
  • Grenser til Belize og Guatemala i sør, og USA i nord (grensen til USA er 3,141 km lang)
  • Høyeste punkt: Volcan Pico de Orizaba 5,700 meter over havet
  • Kun 14% av befolkingen er over 55 år gamle
  • De fleste snakker spansk, men mange snakker også diverse språk fra urbefolkningene
  • Befolkningen vokser sakte: Kun 1,21 % i året – det er 98. plass i verden
  • 78% av befolkingen bor i byer. Hele 21 millioner mennesker bor i Mexico City.
  • Imponerende lave HIV-tall: 115. plass i verden
  • Arbeidsledighet: 4,9 %
  • Over halvparten av befolkningen lever i fattigdom.
  • 60 % av befolkningen er mestiser, resten er fra urbefolkningsgrupper og hvite
  • Mexico var under spansk herredømme fra 1521 til 1821
  • Mexico har produsert noen av verdens største kunstnere, som Frida Kahlo og Diego Rivera
  • 24 millioner turister besøkte Mexico i 2012, og turistsektoren har 7 millioner ansatte

Kilde: CIA Factbook

Punkt fire og fem i regjeringens imageløft gjennom kultursatsing har to viktige punkter for internasjonal kommunikasjon:

I punkt fire heter det: “Programmet skal gi insentiver til kreativitet og produktiv, kulturell utvikling, og anerkjenne viktigheten av kultur som en egen økonomisk sektor”.

I punkt fem heter det: “Programmet skal fremme dialog og kulturell utveksling mellom Mexico og omverdenen, slik at Mexicos image forbedres. I tillegg skal Mexicos nærvær i internasjonale fora forsterkes, på samme måte som vi skal styrke utenlandske impulser nasjonalt”.