Utfordret til å bli bedre kunstner i Spania

Kunstner Roghieh Asgari Torvund trives i det sterkt konkurransepregede kusntnermiljøet i Spania, hvor hun har en utstilling.

Utrop kontakter Torvund mens hun holder soloutstillingen Infraccion, som skal holdes på galleriet Aqui Open Studio sentralt i Madrid frem til 07. juni.

Slik ser en av installasjonen til Torvund, som vises frem.
Foto : Aqui Open Studio

Egentlig bor hun fast i Norge, men studioen hennes ligger i Spania, et land hvor hun trives som kunstner.

– Ofte reiser jeg hit for å jobbe, for å kunne konsentrere meg. Lenge gikk jeg med et ønske om å etablere kunsten min i Spania. Jeg var i Madrid i mars, og ble kjent med en kurator, som likte godt arbeidene mine, og inviterte meg til å holde en utstilling og ha residens. Jeg fikk lovnader om at kunsten min skulle bli kjent i den spansktalende verden.

Om utstillingen skriver galleriet i en pressemelding:

– Kunstneren er interessert i dialog med naturen, det organiske og det politiske, uten at verket fanges i noen former for aktivisme. Roghieh tar til orde for en kunst fri for kategorier og utsagn som begrenser. Hun liker ikke merkelapper, spesielt ikke kunstneriske. Hennes billedarbeid vier stor oppmerksomhet til detaljer og utførelse.

Etnisk minoritet i fødelandet

Torvund kom til Norge fra Iran i 1986, og er etnisk aserbajdsjaner fra Tabriz, som ligger nordvest i landet.

– Kunstutdanningen har jeg tatt i Norge, på Kunstakademiet, og kunstnerkarrieren likeså.

Sålangt har hun fått positiv omtale i to kunstnerplattformer.

– En av disse er i Mexico, og her kan jeg nå ut frem til mange, og en annen er en spansk kunstnermagasin. Så jeg er fornøyd med hvordan kuratoren har fremmet min kunst.

Hevder vi lever i en abstrakt verden

For henne handler Infraccion, som betyr brudd på norsk, om ulike former for brudd med virkeligheten.

– Vi lever egentlig i en absurd og abstrakt verden, men som også er virkeligheten.

I utstillingen kombinerer hun videoer og malerier i installasjoner.

– Jeg prøver å leke med tanken om at vi mennesker prøver hele tiden ulike strategier for å overleve. I videodokumentarene mine som utstilles er dette noe som kommer frem. En av videoene handler om en jente som spår folk på t-banen for å tjene penger. Hun er en proff spåkvinnen i en åtte år gammel jentes kropp. Folk som kjøper spåtjenestene hennes vil jo også finne ut hvordan de kan overleve.

I sin kunst har Torvund som målsetning å lage orden ut av kaos.

– Vi kan også se det som en utvei, som en overlevelsesstrategi. For øyet som ser kan kunsten virke abstrakt, men er egentlig det motsatte.

Et større publikum

I Spania er hun, i motsetning til Norge, nødt til å forholde seg til et større publikum.

– Her er kunstmiljøet større, og for meg virker dette som en slags “mulighetenes land”. Som kunstner har jeg ambisjoner og er fornøyd sålagt med hvordan ting har gått.

– Vil du slå deg ned i landet?

– Egentlig ikke. For min del kan det hende at jeg reiser videre til Latin-Amerika. Som kunstner kan man ikke bare forholde seg til et lite land som Norge. For meg blir Norge et isolert land, med et lite kunstnermiljø. Jeg har gjort suksess her og fornøyd med det, men tenker at man må komme seg ut av komfortsonen.

Konkurransefokus

Selv har hun vært redd for å få slakt hele tiden.

– Kunstmiljøet her er langt tøffere enn i Norge. Spanske kunstnere langer kunst til en langt større befolkning, og flere kunstinteresserte. Å være i en langt mer konkurransepreget kunstnermiljø har utfordret meg. Jeg har blitt stilt mange tøffe spørsmål, og måttet stå opp for meg selv i forhold til kritikere og presse. I Norge vil kuratoren gjøre denne delen av jobben. Her må kunstneren forklare detaljert, og det holder ikke å si at “jeg maler fordi jeg maler”.

Torvund mener kritikerpresset har gjort henne sterkere.

– Jeg har lært å stå opp for meg selv, og føler meg sterkere som kunstner. Jeg føler at jeg har klart å utfordre en spansktalende publikum og nå frem. Jeg trives her, i et stort kunstnermiljø med store muligheter, og hvor mange dører har åpnet seg.