Oslos nye profil får inkluderende pris

Den nye og mye omtalte helhetlige identiteten til Oslo kommune vinner den grafiske kategorien til Innovasjonsprisen for universell utforming.
151Shares

– Målet har vært å gjøre Oslo kommune mer tilgjengelig og lettere å forstå for innbyggerne samt å skape stolthet og følelse av tilhørighet for de ansatte. Universell utforming har vært et premiss for alle løsningene vi har utviklet. Derfor er vi veldig stolte av denne kategoriseieren, sier Hanne Rønning Jorud, kommunikasjonsrådgiver ved byrådslederens kontor i Oslo kommune.

Design og arkitektur Norge (DOGA) står bak Innovasjonsprisen for universell utforming.

Kategorivinnerne er NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap.

Senere i ettermiddag blir det avgjort hvem av disse som blir hovedvinner av Innovasjonsprisen for universell utforming.

– Vi ønsker å være et åpent samfunn der alle kan delta på like premisser, og nettopp derfor er universell utforming så viktig. Jeg er kjempeimponert over hvordan de seks prisvinnerne bruker et inkluderende tankesett for å skape bedre løsninger for alle, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja (V).

Mer innovativt og lønnsomt

– Universell utforming er et verktøy for både inkludering, innovasjon og konkurransekraft. Produkter, tjenester og omgivelser som kan brukes av et mangfold av brukere, er både bedre og mer lønnsomme, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.

Hun mener den nye profilen til Oslo kommune er et svært godt eksempel på hvordan universelt utformede løsninger bidrar til et mer likestilt samfunn, gir bedre brukeropplevelser for alle og åpner døren for viktig nyskaping og verdiskaping.