
Foto: SAAHA
Konkurransen er del av Sporveiens større arbeid med å fornye sentrale T-banestasjoner i perioden 2024–2028, finansiert gjennom Oslopakke 3, ifølge Sporveien.

Arkitektoppgaven omfattet hele stasjonsanlegget – toghall, mesanin, vestibyler og ca. 900 m² næringslokaler.
– Grønland er et viktig knutepunkt med en sterk identitet. Nå får stasjonen et løft som både bevarer og fornyer, sier eiendomsdirektør i Sporveien, Magnus Rongved.
Oppgraderingen er finansiert gjennom Oslopakke 3. Målet er å oppgradere uten å påvirke togtrafikken i særlig grad, selv om kortvarige stengninger kan bli nødvendige, opplyser han.
Nye grep og historikk
Grønland stasjon ble åpnet 22. mai 1966, som del av det første byggetrinnet på T-banen i øst. Siden den gang har stasjonen blitt bygget om flere ganger. Området har en særegen karakter og historie, men står også overfor utfordringer med trygghet og vedlikehold. Stasjonen og næringslivet rundt er en viktig del av bybildet.
Juryen mener SAAHAs forslag svarer best på konkurransens mål og kriterier.
– Forslaget utmerker seg med tydelig og helhetlig utforming av inngangene, en frisk og identitetsskapende fargebruk, og en god balanse mellom nye grep og bevaring av historiske elementer.
Skal bevare Grønlands identitet
Å få lov til å fornye Grønland stasjon er en fantastisk oppgave, sier sivilarkitekt Thor Olav Solbjør i SAAHA.
– Vi i SAAHA er veldig glade for å ha vunnet og tar fatt på oppgaven med stor respekt for stedet. Grønland har en egen identitet og et sterkt lokalt engasjement, og det har vært avgjørende for oss å utvikle et konsept som bygger videre på stedets karakter og har tilhørighet til nabolaget