Imam støtter Abid Rajas bruk av ordet «pendo»

 
Foto:Imamen.no
– Jeg er uenig med Raja i mye, men helt enig med hans definisjon av "pendo". Det er ikke utdanning, men holdningene som avgjør hvor pendo man er. Dessuten er ikke pendo så negativt ladet. Av og til pleier folk stolt å kalle seg det, sier Imam Yasir Fawzi til Utrop.
0Shares

“Har dere som slenger mye med leppa tenkt å arrangere en demonstrasjon om Myanmar – eller er det lettest å ikke gjøre noe sjøl og heller kritisere andre? Det ble med praten? Typisk pakkiser egentlig. Etter dette innlegget sier jeg takk for meg på nettsiden her. Noen burde endre navn på siden her til samfunnsengasjerte pendopakistanere”

Slik skal Venstres nestleder Abid Q. Raja ha kommentert en link han til i den lukkede Facebook-gruppen. Linken han la til var en artikkel på VGNett, hvor han ble intervjuet og kommenterte situasjonen for den utsatte muslimske rohingya-minoriteten i Myanmar.

Flere norskpakistanere reagerte på bruken av ordet “pendo”. 

– Alle kan ha dårlige dager, men dette er svært uheldig språkbruk. Ordet “pendo” betyr “uutdannet, bakstreversk og bondeknøl-aktig” hvis det oversettes direkte, men blant pakistanere er dette et veldig negativt ladet og fornærmende begrep. Jeg ser det som uheldig at en politiker sier dette, og nå rett før valget. Han burde beklage for ordbruken, uttalte Mohsan Raja til Utrop.

Ifølge Mohsan har det vært et generelt dårlig diskusjonsklima mellom Venstre-politikeren og flere av gruppedebattantene etter Rajas kommentarartikkel i Aftenposten om at mange i muslimske innvandrermiljøer “får jødehat med morsmelken”.

Kritisk til “samfunnsgruppa”

Yasir Fawzi, som er en av fire imamer for Ahmadiyya-menigheten i Norge.
Foto : Torbjørn Witzøe/ Fædrelandsvennen

Yasir Fawzi, som er en av fire imamer for Ahmadiyya-menigheten i Norge, sier til Utrop at det er langt flere som gir uttrykk for sitt ahmadiyya-hat i denne og andre norsk-pakistanske Facebook-grupper, og det med støtte fra admins. 

– Anti-ahmadiyya-poster med grov kritikk mot grunnleggeren av Ahmadiyya blir stående inntil noen ahmadier begynner å svare på anklagene. Først da begynner folk å tagge admins fordi de føler seg truet teologisk. Og så blir trådene slettet. Dette har vært normal prosedyre i den facebook-gruppen helt siden den ble opprettet ifjor, sier Fawzi.

Imamen viser har skrevet et innlegget om dette på nettstedet imamen.no:

“Første uken i 2017 ble Ahmadiyya-menighetens grunnlegger Hazrat Mirza Ghulam Ahmad utsatt for ‎massiv kritikk i en lukket norsk-pakistansk Facebook-gruppe, nærmere bestemt «Diskusjonsforum for: Samfunnsengasjerte norsk-pakistanere» (SNP). Dette er ikke første gang Hazrat Mirza Ghulam Ahmad ‎kritiseres i lukkede norsk-pakistanske eller muslimske Facebook-grupper. I tillegg til å trosse sine egne retningslinjer om å ikke tillate sekterisk diskusjon, blokkerte SNP også flere ahmadier, hvis eneste «forbrytelse» var å søke medlemskap til gruppa.

Noen ahmadier er fortsatt med i slike grupper. Hver gang Ahmadiyya eller Hazrat Mirza Ghulam Ahmad kritiseres får tråden forbli der, selv om slik kritikk er imot gruppenes reglementer. Men når en ahmadi begynner å svare, først da blir tråden som oftest ‎slettet, og i verste fall blir ahmadiyyamuslimen kastet ut av gruppa. Kun fordi han forsvarer seg.

Et av de mest negative konsekvensene med slik sensur på ahmadiene er at folk kun får med seg ‎kritikken mot Hazrat Mirza Ghulam Ahmad. All tid brukt til å forsvare Ahmadiyya går forgjeves når ‎tråden slettes. Slike knep tyder på uredelighet, da man vet at ahmadiene ikke vil være ‎særlig motivert til å bruke tid på en tråd som vil slettes med en gang deres argumenter begynner å ‎vinne terreng.”

Les hele innlegget