– Ble dårlig behandlet fordi jeg er utlending

Rahim Ramazani kjøpte to like sovesofaer hos Jysk. Men han fikk to forskjellige. Så ville han bytte, men da satte butikksjefen seg på bakbeina. - Jeg ble veldig dårlig behandlet fordi jeg er utlending, mener Abdol Rahim.

Abdol Rahim kjøpte to sovesofaer av typen Safir hos Jysk for ett år siden. Sofaene har blått velourtrekk. Butikken hadde ikke begge på lager, men han fikk med seg den ene og måtte vente til etter påsken i fjor med å få den andre.

Etter to uker var sofaene på plass, men overraskelsen var stor da han pakket dem ut og plasserte dem i stua.
– Til tross for at jeg hadde bestilt to like, så var de forskjellige, mener 41-åringen i følge Glomdalen.

Forbrukerrådet i Hedmark tok saken, fikk tilsendt stoffprøver fra begge sofaene, og konkluderte med at stoffet er ulikt på flere områder. Velour, konturer, streker, bilde, utseende og farge er ikke det samme på begge. Forbrukerrådet mener manglene er så store at Abdol Rahim kan heve kjøpet hvis det ikke er mulig å skaffe to like sofaer.

Men til tross for kundens medhold hos forbrukermyndighetene, viker ikke Jysk en tomme. Saken havner nå i Forbrukertvistutvalget. Men neppe før dette året er omme.
Da vil Abdul Rahim Ramazani snart ha ventet i to år på to like sofaer.

Jysk ikke enig

– Det er klassisk å blande rasisme inn i dette. Men jeg vet at jeg ikke har behandlet denne kunden annerledes enn andre.
Det sier daglig leder Lillan Granheim ved Jysk i Kongsvinger.

Hun mener det er helt umulig for Jysk å gi garantier om at man skal få to helt like sofaer.

– Kan han ikke bare få hevet kjøpet når dere ikke kan hjelpe?
– Nei, slik vi ser det er ikke dette vesentlige feil eller mangler ved varen.

– Men Forbrukerrådet mener jo nettopp at sofaene er så forskjellige at de bør byttes?
– Ja, jeg vet det. Men vi er ikke enig i den konklusjonen.