Et lite musikalsk kulturmøte.

(I Fokus) I Oslo finnes en håndfull gruppe unge nordmenn som har en forkjærlighet til klassisk indisk musikk. De spiller på tradisjonelle instrumenter som sitar og tabla. Dette er et kulturmøte i musikken som er unikt og spennende! Utrop.no tok en prat med noen av medlemmene i gruppen Poorva Express.

Vi lever i en interaktiv og kommunikativ tid. Mange reiser ut for å se nye og spennende steder, og for å oppleve ukjente kulturer. Stian Grimstad, en ung, musikk interessert mann fra Oslo, pakket sekken og dro på ferie til Varanasi i India. På reisen slumpet han borti Sudip Bihattacharya, en indisk musikklærer og sitar maker. Grimstad fattet interesse for den indiske musikken, kjøpte seg en sitar med 22 strenger og tok musikktimer hos Bihattacharya. Da han seinere returnerte til Oslo var han en glad ambassadør for det han hadde lært. Interessen vokste blant hans musikkvenner, og etter hvert dro flere andre nordmenn til Varanasi for å oppleve indisk kultur og musikk. Samtlige returnerte med et nytt instrument i bagasjen, og i 1999 ble det musikalske fellesskapet Poorva Ekspress dannet.

Poorva Ekspress spiller Raga, som er betegnelsen på en klassisk indisk musikkgenre.

-Raga er en morsom måte å spille musikk på, forteller Moa Danielsson.
– Det er en åpen musikkform med store muligheter for improvisasjon, samtidig som man må forholde seg til visse regler. Det er stor grad av samspill og kommunikasjon mellom instrumentene, og det gjør musikken svært levende.

En Raga kan vare fra 5 minutter til flere timer, men sistnevnte gjelder helst for eldre profesjonelle indiske musikere.

– Vi stiller oss litt friere og tilpasser konserter etter ønske fra arrangørene, sier Danielsson, for oss varer en Raga ideelt sett 40-50 minutter, og det viktigste er å holde spenningen i musikken levende gjennom hele konserten.

Gruppen har spilt konserter på Musikkens Dag, Kultur uten grenser og på Volapùk, for å nevne noen. – Vi spiller på mange forskjellige scener, smiler Danielsson, i går spilte vi på et hinduistisk tempel på Ammerud.

Poorva Ekspress fungerer som en åpen gruppe, og antall musikere varierer fra 2 til 6 personer. Det kan virke litt uvanlig for norske musikere, som gjerne består av et fast ensemble.

– Dette er gunstig for oss fordi vi stadig reiser tilbake for å utvikle oss videre, og det er sjelden at hele gruppen er i Norge samtidig. I øyeblikket befinner flere av medlemmene seg i India, sier Grimstad.

Han understreker viktigheten av disse turene da motivasjonen fort kan falle når de er i Norge, fordi dette er en liten og ukjent nisje i Oslobyen. – Derimot er det langt større grobunn for etnisk musikk i Sverige, så Poorva Ekspress reiser også dit for å utveksle erfaringer og holde konserter.

For fremtiden har Poorva Express planer om å spille inn en CD og dessuten venter flere konserter. De er klar over at markedet for denne type musikk ikke er særlig stor i Norge, men en liten gjeng med trofaste fans har de opparbeidet seg, og det er stadig nye interesserte.

– Nordmenn har en tendens til å bruke atmosfæren på Raga konsertene til mediasjon og indre ro, mens indiske publikummere har en langt mer forventningsfull og aktiv innstilling til musikken, forteller Danielsson.

Du kan få vite mer om Poorva Ekspress på deres hjemmeside:

Poorva Express