Fra Morossi til Engros

Slengbukser i ekte ABBA-stil er nå "in" i storbyen og motegiganten, New York. Her hjemme florerer tweed og nålestriper. Hvor lett er det å skape mote? Tham, ei norsk-vietnamesisk jente, forteller om det harde arbeidet, motedesign.

Tham Huynh, 23 år, ble i vår uteksaminert fra Esmod, moteskolen i Oslo. Hun er for tiden i Sandefjord og holder på å designe sin egen kolleksjon for høstsesongen 2002/2003.

Hun syr alle moteplaggene selv, og håper å få solgt disse til motebutikker i Oslo og Stockholm.

På spørsmål om hvordan en nyutdannet designer skal tjene til sitt livsopphold, svarer hun at lykken skal først prøves hos Masso Morossi, et designerkontor i Sandefjord og så Skjelland Engros i Tønsberg.

– Kolleksjonen har en feminin, kul og sexy stil, der målgruppen er jenter fra 15-30 år, og hvor folder brukes som en “rød tråd”, sier Tham.

Målet er å få produsert kolleksjonen i større mengder, slik at hun kan få solgt antrekkene til kjente motebutikker som ZENON i Oslo. Og som alle andre designere gjøre navnet sitt kjent.

Ellers mener Tham at en god designer må være målrettet, kreativ, kjenne kundegruppens stil og elske jobben.