Angrer segregering av elever

Idealet er blanding: flere politikere som Utrop har kontaktet er negative til at ledelsen ved Bjerke videregående skole har inndelt klasser etter etnisitet.
Foto: ScanStockPhoto
Ledelsen ved Bjerke videregående sier det var et vanskelig valg, da de valgte å dele elever ved skolen etter etnisk bakgrunn. Det var for å beholde de «hvite» elevene.
– Beslutningen om å holde de etnisk norske elevene mer samlet, var et vanskelig, men bevisst valg, forteller avdelingsleder Hanna Norum Eliassen ved linje for studiespesialisering på Bjerke videregående skole til Dagsavisen.

Apartheid

Hun begrunner avgjørelsen med at de etnisk norske elevene søkte seg til andre skoler. Det resulterte i at de dannet to av tre klasser på 1. trinn besto kun av norske elever. Jussprofessor, Henning Jakhelln, mener handlingen er sjokkerende og minner om apartheid, heller enn integrering.
– Dette er den reneste apartheid. Dette er segregering og ikke integrering i norsk offentlig skole. Jeg kan være med på mye rart, men dette er fullstendig grenseoverskridende, sier professoren til Dagsavisen.

Utdanningsetaten bør gjøre noe

Leder for Bydelsutvalget i bydel Bjerke, Steinar Arnesen (Ap) er overrasket over at utdanningsetaten ikke har gjort noe med saken.
– Er det noe jeg ikke støtter, så er det segregering. Jeg skjønner ikke hva som er motivet for en slik handling, og undrer meg over hvorfor utdanningsetaten ikke har gjort noe, sier han til utrop.no.

Skal endres

Byrådssekretæren for kultur og utdanning, Torbjørn Furulund, sier til Utrop at Utdanningsetaten skal ta hånd om saken. 
– Vi ser på dette som ikke ønskelig. Skolen vil bli bedt om å endre dette. Oslo skolene er mangfoldige og det er et faktum. Det å dele elever etter etnisitet er ingen god løsning.
Dette er tydeligvis et problem som har vært på skolen lenge og ledelsen så ingen annen utvei enn å bruke slike metoder for å beholde de norske elevene. Er det noe Utdanningsetaten ikke får med seg?
– Vi har de elevene vi har. De samme prinsippene som gjelder for norske elever gjelder også for de med minoritetsbakgrunn, og det er at skolene skal formidle fag på en god måte som gjør at de lykkes i fremtiden, sier Furulund til utrop.no.