UDI lanserer ny asylsøkertelefon

 
Foto: Claudio Castello
Asylsøkere som har spørsmål om saken sin, kan nå ringe UDI på et eget nummer. Formålet ligger blant annet i å minske køtiden.
Claudio Castello
Latest posts by Claudio Castello (see all)

Når man ringer er det saksbehandlere fra asylavdelingen som besvarer telefonen på UDIs nyopprettede telefonnummer 23351800, sier fungerende avdelingsdirektør Tone Loge Tveter til utrop.no.

– Bakgrunnen for telefonen er økt brukerfokus, noe som står sentralt for UDIs direktør Frode Forfang. Her er målet at søkeren skal få riktig svar første gang. I tillegg ønsker vi å minske køtiden på telefonen, forteller hun.

Ønsker å gi bedre informasjon
Er det mange som sålangt har henvendt seg til UDI via dette nyopprettede nummeret?

– Vi får mange henvendelser på telefonen vår, og de synes bare å øke. Første uke vi opprettet ”asyltelefonen” mottok vi 485 telefoner, mens vi mottok 792 henvendelser i andreuken.

Loge Tveter fremhever at mange av de som ringer er asylsøkere som lurer på hvordan er statusen i asylsøknaden sin.

– Vi håper at vi nå vil være mer tilgjengelige samt at vi vil gi bedre informasjon til søkerne, forklarer hun til utrop.no.