Utstillingsverk fikk plassert container foran seg

 
Foto: Foto: Bilge Öner
Videokunstneren Adel Abidin stiller ut for første gang i Norge, på Oslo S og på Fotogalleriet. Et av verkene hadde en container plassert foran. – Sikkerhetshensyn og drift av stasjonen, forteller utstilleransvarlig.
Claudio Castello
Latest posts by Claudio Castello (see all)

Utstillingsåpningen fant sted torsdag 11. august kl. 18.00 på Flytogterminalen, hvor Utrops fotograf tok turen.

Irakiskfødte Abidin er en sentral kunster på samtidskunst-arenaen i Finland og høster anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt for sitt samfunnssatiriske blikk. Blant annet er Cover-Up!, er en lek med den kjente scenen fra filmhistorien der Marilyn Monroes hvite kjole blåser opp. I Abidins video er Monroe byttet ut med en arabisk mann kledd i en tradisjonell kjortel fra Midtøsten.

– Handler om sikkerhet
I ettertid kunne Utrops fotograf på plass registere at verket som utstilles på Flytogterminalen hadde en container plassert foran (se saksbildet).

Kunstprodusent og prosjektleder i Kulturbyrået Mesén, Ingrid Økland, sier de som utstillere har avtalt dette med oppdragsgiver for kunstsatsingen på Oslo S – som også drifter stasjonen, Rom Eiendom.

– Her handler det om sikkerhet. Vi har hatt en dialog gående og kommet frem til denne løsningen, som kanskje ikke er hundre prosent optimal, men som gjør det mulig å kunne utstille dette verket på et så travelt sted midt i Oslo sentrum. Vi har måttet ta hensyn til at det skal byttes to heiser på stasjonen som dermed førte til at det måtte stå containere i en periode foran verket. Plasseringen foran verket henger sammen med nødutganger og plass til utrykningsbiler på Flytogsiden.

– Ingen drømmesituasjon
Hun legger til at dette er ingen drømmesituasjon.

– Vi skulle gjerne sett at hele verket kunne bli synlig. Men noen ganger kan man ikke gjøre annet enn å forholde seg til det som skjer av drifting i offentlige rom, påpeker prosjektlederen.

– Heldigvis forsvinner containerne i løpet av neste uke, og da kan verket sees i sin helhet, igjen. Verket blir stående på fasaden fram til 21. november.

Utrop var også i kontakt med Rom Eiendom, som “ikke har noen ytterligere kommentarer til denne saken”.