Adskilt: Kvinnene sitter for seg selv i en gruppe 30 meter bak mennene.
Foto: Mats Blakstad

God Tabaski!

Julen nærmer seg. I begynnelsen av november var det duket for en en feiring i byen Sokodé i det sentrale Togo som er minst like viktig for folk flest som julefeiringen er for mange her i Norge.

Utrop nr. 18/2011 (08.12.2011)

Tabaski er det vest-afrikanske navnet på den muslimske høytiden som i Norge er bedre kjent som Id ul-Adha (og mange mange andre navn, avhengig av hvor i den muslimske verden man befinner seg). Høytiden er til minne om Ibrahims (Abraham) offervilje til Gud og feires med en stor kjøttfest.

Festmåltid: Kjøttet spises sammen med ris, spaghetti og bønner, eller den lokale spesialiteten moste jamsrøtter som ligner veldig i smak og substans på potetmos, men lages på en noe mer original måte.
Foto: Mats Blakstad


Fullt i moskeen

Dagen starter med at folk strømmer til den lokale fotballøkka for å be morgenbønnen. For å kunne gjøre et offer til Gud må man ha bedt denne morgenen, så det er ikke plass til alle i moskeen i dag. Folk har på seg sine fineste klær og ruller ut sine fineste bønnetepper. Imamen leder morgenbønnen. Etterpå snakker han om hvorfor muslimene feirer Tabaski, men det er så mange folk at det bare er de helt foran som får med seg hva som blir sagt.

Markedet (til høyre): To dager før Tabaski kjøper folk sauer og okser. En sau koster omtrent 400 kroner, mens en okse koster fra 2500 kroner og oppvoer. En vanlig månedslønn er 600 kroner.
Foto: Mats Blakstad


Det første offer

Han snakker om hvordan Gud kom til Ibrahim i en drøm og beordret ham til å ofre sin eneste sønn. Ibrahim tok sønnen sin lydig opp på det utpekte fjellet, men da han hadde kniven på strupen til sønnen sin, kom en engel og erklærte at det hele var en test fra Gud. Ibrahims fikk en sau han kunne ofre i stedet, og ved å ofre en sau på Tabaski viser muslimer derfor sin offervilje til Gud. Imamen gjør det første offeret på slutten av samlingen, og så går folk hjem for å gjøre sin egne offer.

Halalslakting på gamlemåten: Alle dyr som ofres skal slaktes etter islamske regler. Alle bena bortsett fra høyre forben er knyttet sammen. Han som gjør offeret, sier «I Guds navn den allmektige, Gud er stor», før han skjærer dyret med en skarp kniv over strupen. Hodet til dyret og offreren skal være vendt mot Kaba i Mekka. Dermed er kjøttet halal, altså lovelig.
Foto: Mats Blakstad


Årets festmåltid
Langs veien hjemover ser man ofring av sauer og okser overalt. En familie i Sokodé har gjerne én til tre sauer, og opptil fire eller fem okser i tillegg om det er en mer velstående familie. Nå blir fintøyet byttet ut med arbeidstøy, folk går rundt med macheter i hendene sine, oppspilte og med fornøyde smil rundt munnen: nå skal sauer og okser ofres og årets beste mat forberedes.

Det er som oftest mannen i familien som tar seg av ofringen, men det trengs hjelp fra flere til å holde dyret nede. Alle dyr skal ofres etter islamske regler: alle bena bortsett fra høyre forben skal være knyttet sammen og ofringen skjer vent mot Mekka. Før kniven skjæres raskt over strupen sier de på arabisk «I Guds navn den allmektige, Gud er stor». Da er kjøttet halal, altså lovlig.

Alle får

Kjøttet skal deles i tre: en del som familien beholder selv, en del som de gir til familie og venner, og en del som skal gis til folk som ikke kan ofre selv: f eks kristne eller fattige. Utover dagen ser man folk over hele Sokodé stå ute i gatene og grille sin tildelte kjøttkvote, og over alt hvor man går får man tilbud om å spise sau eller okse sammen med moste jamsrøtter (en potetmos-lignende rett). Tabaski handler om å spise god mat og å dele med hverandre – for mange er dette eneste dagen i året man spiser kjøtt. Utover dagen vil også barn gå fra hus til hus i sine fineste klær og synge for å få penger, mat eller godteri.

Høytid: Barn og unge tar på seg sin fineste stas for anledningen.
Foto: Mats Blakstad


Dagen avsluttes denne gangen med fotballkamp på hjemmebane i togolesisk «tippeliga» hvor det lokale laget til Sokodé «TAC» vant 3-2 over «Gomido» foran en fullstappet stadion, noe som gjorde Tabaskifeiringen – om mulig – enda bedre.

Åpner festen: Morgenbønnen er den formelle starten på feiringen.
Foto: Mats Blakstad


Islams betydning i Togo

Islam kom til Togo på 1500-tallet gjennom kolanøtthandelen til Hausafolket, men det var først under fransk kolonistyre at større deler av befolkningen ble muslimer. I det sentrale og nordlige Togo ble islam en forenende, inter-regional og anti-kolonial kraft, flere muslimer nektet å sende barna på de franske skolene. Islam har funnet sitt eget uttrykk i møte med den lokale kulturen: profeten Muhammeds bursdag markeres med Adossa – en tradisjonell knivdans hvor folk skjærer seg selv i øyet og over hele kroppen med sylskarpe kniver. Aktiviteten etterlater ingen sår noe som skyldes at utøverne smører kroppen sin inn i en slags olje som er laget på en hemmelig oppskrift og som blir helt over en treplate med innrissede vers fra Koranen for å få de rette egenskapene.