Norsk-bosnieren og DJen Kenan Dzanic drar frem skjulte kulturskatter fra hele verden og lover progressive rytmer på Kulturhuset lørdag.
Foto: Claudio Castello

Sosialistisk funk, somalisk soul og kurdisk jump

En annerledes klubbopplevelse venter denne lørdagen på Kulturhuset når en norsk-bosnisk DJ og likesinnede får boltre seg på scenen.

Utrop nr. 43/2018 (08.11.2018)

Norsk-bosnieren og DJ Kenan Dzanic, kjent under artistnavnet Mold Me With Joy skal sørge for et mangfoldig, kuriosapreget og nostalgisk show som del av programmet på årets Oslo World.

– Første timen er det improvisert jazz og semi-live opptreden sammen med Morten Bjørbæk Møller på fløyte og Tim Lowerson på saksofon. Vi kaller oss Talas, som på serbo-kroatisk, Jugoslavias gamle nasjonalspråk, betyr "bølge".

Resten av klubbkvelden går under paraplyet Club NAM, hvor de tre siste bokstavene sikter til den alliansefrie bevegelsens navn på engelsk, Non-Aligned Movement. 

Fra tiden da Somalia var funky
Organisasjonen av Alliansefrie nasjoner ble opprettet på 60- og 70-tallet som en sammenslutning av over hundre stater som anså seg som nøytrale overfor de store maktblokkene, USA og Sovjetunionen. 

– Jugoslavia var en av disse statene. Som del av den alliansefrie forbindelsen samarbeidet ikke man bare økonomisk og politisk, men utvekslet kunnskap og kultur. Til Jugoslavia kom det mange studenter fra land i Afrika og Midt-Østen. Libyere, egyptere, etiopere, irakere, iranere og afghanere, blant andre, tok med seg kulturelle impulser tilbake til sine hjemland. Vi i det gamle Jugoslavia fikk også mange nye kulturelle impulser.

Club NAM kommer til å spille alt mellom himmel og jord, forsikrer DJ Dzanic. 

– Først og fremst handler ikke dette om politikk, men om en glemt kulturell gullalder som fantes for kun noen tiår tilbake i land som nå er ødelagt av krig og konflikt. Det finnes et klart nostalgisk element ved å grave frem skjulte kulturskatter for et norsk publikum. Få vet at Somalia på 70-tallet var en av de ledende landene i Afrika på funk- og soulfronten. Når vi snakker om Somalia nå, tenker vi med en gang på krig og religiøs fundamentalisme. Jeg tenker at dette er også skremmende, siden det viser hvordan og hvor fort ting kan endre seg. 

Når musikken ikke tåles
Årets Oslo World har spesielt fokus på frihet. Dzanic mener at de alliansefrie landene nøt en enorm kreativ og kunstnerisk frihet under gullalderen, og at dette har motivert ham til å lage konseptet.

– Jeg velger å kombinere hungeren etter frihet med nostalgi. Mange av disse landene har nå regimer som ikke tåler musikk, eller i det hele tatt kunstnerisk ytringsfrihet.

Utvekslingen mellom landene i blokken var av stor intellektuell og akademisk verdi, legger han til.

– I løpet av noen få timer vil klubbgåerne få innblikk i en progressiv, fremtidsrettet og mangfoldig kultur som er glemt, og som folk i dag knapt vet fantes.

Kommersialisering av kulturen
– Kan man i Vesten oppleve den samme kulturelle oppvåkningen, eller viceversa, den samme kulturelle nedgangen?

– Vi har to ytterpunkter i dag som presser den kunstneriske uttrykksfriheten. En av disse er ideologisk, i form av radikalismer, og den andre kommer fra kommersialiseringen. Kommersialiseringen av kulturen kan i verste fall gi mer ensretting og kvele kulturmangfoldet. Artister, sjangre og uttrykksmåter går dukken fordi de er ikke salgbare nok.

– For å bøte på dette trenger vi mer nysjerrighet og utforskningstrang, og kanskje ikke så mye nostalgi, avrunder DJ-artisten.

FAKTA

Organisasjonen av alliansefrie nasjoner (engelsk Non-Aligned Movement, NAM) er en internasjonal organisasjon av over 100 stater som anser seg nøytrale overfor de store maktblokkene. 

NAM fokuserer blant annet på kampen for nasjonal uavhengighet, utryddelse av fattigdom, og økonomisk utvikling. Medlemslandene i organisasjonen representerer 55 % av jordens befolkning og nærmere to tredjedeler av FNs medlemmer. Viktige medlemmer har inkludert India, Egypt, Sør-Afrika, Malaysia, Jugoslavia, og for en tid Kina.

(Kilde: wikipedia.no)