Gud kaster ikke ut noen

Unge voksne kler seg bokstavelig talt i religionens habitt for å skape en følelse av orden i det kaoset som ofte hersker i sørafrikanske tow

Dette gjør de for å skape seg et bedre, sunnere og ikke minst tryggere liv uten dop, alkohol og kriminalitet. Men de vender seg ikke mot de store kirkene som den katolske eller den lutherske. Nei, i stedet går de til streke, regelbundene trosretninger som islam eller den afrikanske Zion Christian Church.
Lucky Sederick Mabunda (35) bor i Alexandra, et av de mest beryktede townshippene i Johannesburg. Han har gått fra biltyverier og brutale bilkapringer, et liv ut og inn av fengsel til å bli en troende muslim og leder av den muslimske ungdomsgruppa i Alex.
Omvendelsen kom i 2001. Da spurte en indisk venn hvilken religion han tilhørte. Han kom ikke på noe annet enn å fortelle om morens kristne kirke, selv om han ikke trodde på den. Kameraten hans inviterte ham på et besøk i Moskeen. På leting etter en ny retning i livet takket Mabunda ja.
– Det føltes som en åpenbaring, forklarer han. – Jeg var lei av livet jeg levde og det gikk opp for meg at hvis jeg kunne gi livet mitt til Allah, så ville han hjelpe meg å forandre meg. Jeg følte samtidig at kristendommen ikke kunne gjøre noe som helst for meg.

Religiøse studier
I Moskeen traff han Abdullah, Imamen i Alexandra. Han forklarte Mabunda grunntrekkene i Islam og oppfordret ham til å studere videre og etterleve reglene som alle muslimer bør følge. Regelverket skapte orden i livet til Mabunda, han ble glad og bestemte seg for å omvende seg til islam.
– Jeg lærte hva slags mat jeg skulle spise og ikke spise, hva slags klær jeg burde bruke, hva slags såper og parfymerte oljer som var lovlige for en muslim. Ja, selv toalettbesøk må gjøres etter spesielle regler. Men alt dette skapte orden i det kaoset som var livet mitt og jeg hadde ingen vansker med å tilpasse meg Islams leveregler, forteller Mabunda.
Pussing nok ble Mabunda kalt Bin Laden av kameratene i townshippet. Han fikk navnet fra den verdenskjente terroristen på grunn av sin nådeløse oppførsel og fordi han var så rask på avtrekkeren. I moskeen fikk han navnet Osama av imamen uten at han visste noe som helst om hans tidligere liv. Osama betyr løve.

Banditten blir muslim
Menneskene i Alexandra ble overrasket over å se banditten Mabunda bli til muslimen Osama. – Folk på jobben forstod omvendelsen min og respekterer den. Mor var veldig glad over forandringen som hadde skjedd med meg. Men kjæresten droppet meg på grunn av at jeg må be fem ganger om dagen, forteller Osama.
Regelverket i islam hjalp Osama til å fokusere på riktige ting, hjalp ham til å leve livet sitt med respekt for eldre og til å ta jobben sin på alvor. Men forandringene har ikke skjedd uten offer: De gamle kollegaene fra den kriminelle løpebanen er borte. Men Osama klager ikke. Løsningen var enkel nok: Nye venner som holder seg på rett side av loven.
De fleste afrikanere i Sør Afrika tror på og dyrker forfedrenes ånder. Lucky Sindane måtte kvitte seg med sin gamle tro da han omvendte seg til islam. – Forfedrenes ånder eksisterer ikke, mener han i dag, – de kan ikke hjelpe oss. Forfedrene er døde. I moskeen ber vi til den levende Allah. Vi drar ikke på kirkegården for å be om hjelp fra de døde. I stedet ber vi Allah om å tilgi både oss og forfedrene våre for synder.
Osama forteller at islam i Sør Afrika er dominert av indere, men de er ikke rasister, hevder han. – De får meg ikke til å føle meg annenrangs selv om jeg er svart, sier han, – vi er likeverdige, jeg opplever ingen forskjell på oss, slår han fast.

Mer afrikansk
som muslim
Til tross for at han har vært nødt til å forlate troen på forfedrene, mener Osama at hans muslimske tro hjelper han til å bli mer, ikke mindre afrikansk og til å gjenoppta afrikanske tradisjoner. – For eksempel skal afrikanere samles til minst ett måltid om dagen. Det å spise sammen skaper et sosialt fellesskap, sier han, – i townships som Alexandra skjer dette så å si aldri. Dette er bare ett eksempel på hvordan samfunnet rundt oss faller fra hverandre. Min nye tro lærer meg at jeg må spise sammen med familien eller trosfellene mine slik at vi bygger et sterkt fellesskap og utvikler et ansvar for hverandre. Dette er bare en av mange måter hvor afrikanske tradisjoner og muslimsk tro jobber sammen på en god måte, mener han.

Forfedrene kalte
ham til Gud
Osama er imidlertid ikke den eneste unge mannen i Alexandra som har fått livet snudd opp ned av religiøs omvendelse. 35 år gamle Theith Makgale har vært drapsmann og en hensynsløs tyv helt til Gud gjennom forfedrene kalte han til å vende om og bli med i et radikalt kristent fellesskap. Makgale følte seg trukket mot Zion Chrsitian Church (ZCC). Dette er en kirke som krever blind lydighet av sine medlemmer, en sterk tro til Gud og Kristus. Men i ZCC har forfedrenes ånder en sentral plass. Medlemmene mener de er Guds budbringere og hjelpere.
– Forfedrene er Guds hjelpere fordi de er nær Ham, forklarer Makgale. Moren har alltid vært en aktiv medlem i kirken og ble svært glad over å oppleve at sønnen endret livsstil. – Men, forklarer hun, – dette er Guds verk. Jeg har ikke gjort noe for å omvende ham.
ZCC startet i 1910 i Lesotho. Dette var en av de første kristne kirkene som ble startet på afrikanernes egne premisser. Den blander afrikanske religiøse forestillinger med tradisjonelle kristne doktriner. I dag er dette det hurtigst voksende trossamfunnet i Det sørlige Afrika med flere millioner medlemmer. Tilhengere kjennes lett på emblemet de bærer på brystet: En femtakket stjerne festet på en stripe av grønn fløyel.
Kirken gjør krav på å forandre menneskenes liv, ikke bare åndelig sett, men også på et praktisk nivå. Uten tvil har den bidratt til å endre Theith Makgales liv. – Jeg vandret ut og inn av fengsel, forteller han, – jeg har drept mennesker. Jeg har stjålet biler, skadet folk og voldtatt kvinner. Men Gud har arbeidet med meg og jeg er på vei til å bli helbredet, mener han.
Helbredelsen kommer gjennom å lyde kirkens regler. Ingen alkohol, ingen røyking, ingen medisin, ikke noe annet enn tradisjonelle, legende urter, urtete og velsignet vann. Makgale hevder at dette avstedkommer mirakler. – Kroppen leges sammen med sjelen.
ZCC ligner litt på islam ved at det er mange regler som skal etterleves. Forskjellen er at kirken ikke bryter med afrikansk tro og tradisjoner. For å bli med må du døpes og deretter får du emblemet som skal bæres på venstre side, like ved hjertet. Det signaliserer at du er medlem av ZCC.

Samvittighetsnag
På det verste opplevde Theith Makgale at livet som kriminell ble svært vanskelig. Han led seg gjennom søvnløse netter med voldsomt samvittighetsnag og kastet seg frem og tilbake i senga ved tanken på livene han hadde ødelagt, menneskene han hadde ranet. ZCC forandret dette. Han ble integrert i samfunnet. – Jeg ble helbredet, sier han, – nå sover jeg godt og kommer vel ut av det med de fleste mennesker. Før jeg ble medlem i kirken var jeg utålmodig med folk, nå har jeg mer respekt for dem og er også i stand til å ta meg av sønnen min.
Han råder folk til å søke helbredelse gjennom ZCC. Drikk urteteen de anbefaler, kutt ut giften som ødelegger kropp og sinn. Teen renser deg og gjør deg klar til å tro og til å vende om i livet, hevder han. Og etter å ha gjennomgått renselsen kan du velge om du vil bli med eller ikke, men de fleste gjør det. – De opplever en stor endring i livet gjennom Guds kjærlighet, sier han.
Theith Makgale mener han har ZCC å takke for at han nå er en integrert del av samfunnet. Og uansett: Kirken har gjort et township som Alexandra tryggere fordi det nå er en ondsinnet drapsmann mindre som renner rundt i gatene om natta, på jakt etter nye offer. Det er derfor ikke så rart om folkene der tiltrekkes av de alternative religiøse retningene. De opplever at de virker. Og Gud kaster ikke ut noen, verken hos ZCC eller hos muslimene, uansett synderegister.