Hjem til Norge med nye briller

Elever fra medielinja ved Horten Videregåendeskole valgte å reise på skoletur til Egypt. Når de nå reiser hjem, er det mange som ser islam fra en ny vinkel. – Vi trodde vi skulle komme til et mye mer konservativt samfunn, sier Markus Theie (18).

Formålet med turen var selvsagt å besøke et nytt land, men som medieelver måtte de få med seg litt av hvordan medier fungerer i denne delen av verden.
Marianne Zalo (40) underviser elevene i engelsk, og var en av pådriverne for å velge Egypt.
– Jeg mener det er viktig at elevene opplever et arabisk og muslimsk land, uttaler hun

Mediedekningens mange sider
– Svært mye av mediedekningen av arabere og islam er negativt og lite nøytral. Jeg ville at de skulle få sjansen til å vurdere ting selv, sier hun.
Elevene besøkte den egyptiske satelittstasjonen, den nest største egyptiske avis og den egyptiske Mediebyen. – Jeg tror de fleste elever lærte et og annet om mediedekningen her nede og hjemme i Norge, sier Zalo.
Markus mener bestemt at norske medier er ganske ensidige og omtale av muslimer er ofte full av fordommer. – Vi hører aldri noe om den snille muslimen som redder et par menneskeliv, sier han. Kaja (18) er enig med Markus. Ifølge henne er norsk nyhetsdekning ganske USA-vennlig. De er begge overrasket over at samfunnet var så åpent. Ingen av dem trodde for eksempel at det var tillatt å kritisere presidenten på nasjonal TV. – Vi har nok forstått at ting ikke er slik vi trodde det var, smiler Markus.

Nytt syn på islam
Det viktigste elevene fikk med seg var kanskje besøket til Alazhar. Alazhar er verdens nest eldste universitet, og en høyborg for muslimer verden over. Her fikk elevene et nesten totimersmøte med Sheikh Fawzy El Zafzaf. Han leder komiteen for dialog mellom religioner.
Etter en kort introduksjon fikk elevene stille spørsmål om islam. Her er noen av spørmålene de stilte og sheikhens svar på dem:
– Hva er det i islam som gjør at folk blir selvmordsbombere?
– I islam har du ikke lov til å skade andre. Det å drepe et uskyldig menneske er det samme som å drepe hele menneskeheten. Men islam har ikke bedt oss vende det andre kinnet til. Vi har lov og plikt til å forsvare oss. Når en palestiner bomber seg selv i lufta på Vestbredden og i Gaza, gjør han det fordi han ikke har noe annet å kjempe med.
– De som bombet seg selv og en del andre uskyldige i London og New York er derimot selvmordsbombere – de er kriminelle som ikke har noe med islam å gjøre. Alazhar var den største organisasjonen som fordømte angrepene på New York. Det finnes da kriminelle kristne og jøder, uten at verken kristendommen eller jødedommen får skylden for deres kriminelle handlinger.
– Er det plass til vantro mennesker i et muslimsk samfunn?
– Da profeten Mohamed vandret ut fra Mekka til Medina og etablerte den første muslimske staten for 1400 år siden, var jøder og vantro allerede en del av befolkningen i byen. Han drev dem ikke vekk, han forfulgte dem ikke. Derimot undertegnet han en avtale med dem, historiens første konstitusjon, der jøder og vantro fikk de samme rettigheter og pliker som muslimer. De var samfunnsborgere av staten på lik linje med andre.
– Hva er jihad?
– Jihad er en muslims rett og plikt til forsvar av liv og land. Enhver har rett til å forsvare seg selv og sitt land. Denne formen for Jihad er tillatt bare ved to tilfeller: Når en blir angrepet og når en du har undertegnet en fredspakt med bryter kontrakten. Gi meg en krig i islams historie som ikke skyldes av de to årsakene?
– En annen form for jihad er når vi kjemper med oss selv for å være bedre mennesker. Det er en jihad når en lærer gir sine elever hundre prosent valuta for timen. Det er jihad dersom jeg reiser meg opp for å be tiltross for at jeg helst har lyst til å sove.
– Hva sier islam om tvangsekteskap og æresdrap?
– Islam har gitt kvinnen rett til å velge sin egen mann. Dersom hun tvinges til et ekteskap, er ekteskapet ugyldig. Æresdrap er ikke tillatt i islam.
– Hvorfor har muslimske kvinner mindre rettigheter enn vestlige kvinner?
– Det stemmer ikke. Da islam kom, fikk kvinnen retten til å eie, retten til å drive handel, retten til arve, retten til å skilles. Og kvinnen fikk de samme religiøse pliktene. Både mann og kvinne ber, faster, reiser til Hadj, osv.
– Det var den gang. Idag har den muslimske kvinnen mindre rettigheter. Selv om jenta for eksempel har rett til å velge mannen hun gifter seg med, er det slik at hun må gifte seg. Hun kan ikke velge å leve singel, ikke sant?
– Det stemmer heller ikke. Hvis en muslimsk kvinne ikke vil gifte seg er det ingenting i veien for at hun kan la være. Husk at vi må skille på hva som er islam og hva som er tradisjoner som i mange tilfeller er stikk i strid med islam.
– Er det en relegiøs plikt for kvinner å dekke seg til?
– Ja, det er en religiøs plikt, hijab er ikke et religiøst symbol. Slik du er kledd nå er en form for hijab, avslutter sheikhen. Det var Kaja han snakket til.

Religiøst ståsted
Hun hadde på seg olabukser, langarmet genser og et lite sjerf på hodet. – Det mest spennende for meg var å snakke med en som svarer fra et helt klart religiøst synspunkt. Det er en ganske ny opplevelse for meg, sier hun.
Markus på sin side føler at han reiser hjem med et helt annet syn på islam enn han hadde da han kom ned hit. – I Norge har vi en oppfatning av at islam er så mye mer voldelig enn for eksempel kristendommen. Det stemmer ikke.
Om han noengang følte seg truet under oppholdet? – Ikke i det hele tatt. Folk er utrolig gjestfrie. Jeg føler meg veldig velkommen, avslutter han.