Nytt & nyttig

Blitt lurt? Slik gjør du
Latest posts by Blitt lurt? Slik gjør du (see all)

Har du akkurat underskrevet dokumenter og betalt med kort til et tvilsomt selskap som du nå angrer på? I så fall gjelder det å handle raskt.
Vant du førstepremien på et skrapelodd du fikk eller kjøpte billig på gaten? Deltok du i en spørreundersøkelse, der du vant en premie som du så sendes av gårde for å hente? Møtte du deretter dyktige selgere som overbeviste deg om å kjøpe andeler eller medlemskap i en eller annen klubb – i så fall er faren stor for at du er blitt grundig lurt. Nå gjelder det å være rask på labben.
Jurist Elise Korsvik hos Forbrukerrådet og førstestatsadvokat Arnt Angell hos Økokrim gir følgende råd:

1. Ta kontakt med selskapet, så raskt som mulig for å heve kontrakten. Bruk faks, epost eller rekommandert brev, slik at du kan dokumentere dette. Følg gjerne opp med en telefon.
2. Anmeld selskapet til det lokale politiet, og få med en kopi av anmeldelsen. Dette gjør at du stiller sterkere overfor banker og kortselskap i etterkant.
3. Har du betalt med kredittkort, ta umiddelbart kontakt med banken din, helst per faks eller e-post. Gi beskjed om at du er blitt lurt, og be banken om å tilbakebetale beløpet i henhold til kredittkjøpslovens paragraf 8. Har du betalt med vanlig minibankkort (debetkort), kan du også rette krav mot banken.
4. Anmeld saken til ditt lokale politikontor når du kommer hjem, og be dem sende saken videre til Økokrim.
5. Regn med ubehagelige inkassovarsler, telefoner og trusselbrev, men ha is i magen og ikke betal. Forbrukerrådet kjenner ikke til at noen nordmenn er saksøkt av disse ferieklubbsvindlerne.
6. Trenger du ytterligere hjelp, kontakt Forbrukerrådet på telefon 81558200.
(Forbrukerrådet)