– Ikke bare sult og safari

- Vestlige mennesker har et altfor snevert bilde av Afrika, og de positive sakene handler som regel om den flotte naturen. ”Løvenes Konge” viste en fin side av verdensdelen, men filmen handler ikke om mennesker.

Dette sa Anna Musonda Phiri fra Youth Media Zambia under paneldebatten ”Africa – a case of bad PR?”. Debatten, som ble avholdt på Universitetet i Oslo, var en del av programmet under kick off-kvelden for Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefonds (SAIH) kampanjeuke ”Afrika Nå – en sak har alltid flere sider”. Gjennom kampanjeuka, som fant sted i midten av april, gjennomførte SAIH alt fra paneldebatter og utstillinger, til eget Afrika-puslespill. Kampanjen er satt i gang for å vise at det afrikanske kontinent er så mye mer enn det vi ofte leser om i avisene.
– Det bildet vi får gjennom mediene yter ikke rettferdighet ovenfor mennesker som bor i på det afrikanske kontinent. Verdensdelen har mye positivt å vise, men vi får aldri se noe i avisene eller på TV. Det er også dagens negative framstilling som styrer de fleste av de politiske avgjørelsene norske organisasjoner og styresmakter tar i saker som omhandler Afrika, sier leder i SAIH, Jonas Holmqvist.

Distansering
En annen av paneldebattantene, Thore Hem fra Bistandsaktuelt og Norad, tror de senere års endringer i bistandsarbeidet har fremmedgjort forholdet bistandsarbeiderne og den norske befolkningen har til Afrika.
– Norske organisasjoner har gått fra ”small is beautiful” til ”big is beautiful”, altså satser de ikke lenger like mye på arbeid med lokale organisasjoner og grupper. Dagens bistand går som oftest gjennom regjeringer, og jeg synes den utviklingen er skummel fordi man da mister en del av kontrollen over hva støttemidlene brukes til, samtidig som man distanserer seg mer og mer til de man skal hjelpe, sa Hem, som la til at han er redd for en kommersialisering av bistand.
– Det blir ofte for mange ballonger og buttons, og altfor lite fokus på informasjon om hva som må gjøres og hvordan bistandsarbeidet foregår.

Krever innsatsvilje fra folket
Målet SAIH har med årets kampanje er først og fremst å gjøre studenter og akademikere kritiske ovenfor måten media og organisasjoner fremstiller land i Afrika.
Holmqvist tror at hvis nordmenn setter seg mer inn i saker som omhandler verdensdelen, vil de se at det er flere fellesnevnere mellom nordmenn og befolkingen i de afrikanske landene.
– SAIH tror at til tross for at studenter i Norge og i forskjellige afrikanske land jobber for vidt forskjellige enkeltsaker innad i sitt eget land, interesserer de seg for de samme temaene, som for eksempel demokrati og menneskerettigheter. Vårt mål er å informere norske studenter om nettopp dette, og på den måten gjøre dem kritiske i forhold til det som formidles om Afrika, sier Holmqvist, som ikke er redd for at en mer positiv framstilling av Afrika vil føre til mindre bistand fra land i Vesten.
– Jeg tror først og fremst at den norske giverviljen vil være tilstede, uansett hvilket Afrika-perspektiv som gjenspeiles i media. Men for at flere sider av Afrika skal komme fram i nyhetsbildet, kreves det at leserne viser mediene at de vil se flere nyanser av Afrika, og ikke bare krig og fattigdom.

Utveksler erfaringer
Organisasjonen har lenge hatt kampanjen i tankene, og de har vært klar over nødvendigheten av at afrikanere også blir representert da det er deres kontinent de vil skape debatt rundt.
– Vi hentet blant annet inn Anna Phiri, så hun kunne være tilstede under hele debattuka, samtidig som vi sendte begge våre nestledere til våre samarbeidsskoler i Zambia, hvor de intervjuet studenter om hvordan de syntes Afrika ble framstilt av vestlige medier. I tillegg sendte vi ut kampanjestrategien vår til samtlige av våre samarbeidspartnere i Afrika, forteller SAIH-lederen, og legger til at de og har hatt kontakt med andre norske organisasjoner.
– Vi har snakket med både International Students’ Union (ISU) og Afrikansk Studentunion (ASU), som begge stilte seg positive til kampanjen.
Kampanjeuka varte fra 16.-20. april, men det videre arbeidet vil fortsette ut året.
– ”Afrika Nå” er en holdningsskapende kampanje, og vi trenger mer enn en arbeidsuke for å endre folks perspektiver, avslutter Holmqvist.