Bluestoget på nye spor

Et band fra Notodden som spiller til inntekt for blinde i India, er intet mindre enn en blueshistorisk sensasjon.

Jeremy Spencer og plata Precious Little, innspilt på Notodden med Trond Ytterbø Band, var i mai nominert til WC Handy Awards. Det er den høyeste utmerkelsen bluesartister kan få. Mange husker Trond Ytterbø fra Notodden Bluesband med Torhild Sivertsen som frontfigur. Mens den ene nylig deltok i norsk Grand Prix, dro den andre til Mumbai, India for å skaffe midler til det indiske blindeforbundet.

Mumbai Blues
Innlosjerte på Sheraton i filmbyen Mumbai og møtt med reklameboards lange som TIR-trailere, ble medlemmene i Trond Ytterbø Band oppgradert til celebriteter over natta.
Et høflig publikum med billetter til 800 kroner stykket samlet seg foran scenen i hotellets hage. India er langt nærmere bomullsmarkene enn norske bluesband er vant med. Antallet blinde i India tilsvarer to ganger Norges befolkning og blåtonene fylte natten for en god sak.

Konsert for blinde
Den neste konserten ble holdt for et bluesinteressert publikum som lot seg rive med før bandet reiste videre til IT-byen Bangalore der billettene var mer allment tilgjengelige.
Jeg spurte bassgitaristen i bandet, Rune Endal, hvordan bandet (Espen Liland, Tore Solheim, Runar Boyesen, Rune Endal og Trond Ytterbø) havnet i Mumbai og Bangalore med Jeremy Spencer for å spille til inntekt for blinde.

– Det virker jo litt…sprøtt?
-Jeremy nevnte i en bisetning at han skulle spille for blindesaken i India, men tok oss ikke helt på alvor da vi sa at vi gjerne stiller opp, sa Endal.
Jeremy Spencer og Trond Ytterbø Band fant tonen over et nostalgisk gjensyn med den gamle analoge mixepulten fra et av verdens viktigste innspillingsstudio, Stax, under innspillingen av ”Precious Little” på Notodden. Gamle 50-talls platecovere og mixepulten der ”Sittin’ on the dock of the bay” ble spilt inn, er rammen rundt innspillingen i Juke Joint Studio.

Veien til India
Trond Ytterbø er medlem av blindeforbundet i Norge. At veien skulle føre til India, kunne ingen drømt om. Ikke alle spillejobber begynner med en historie fra 50-tallet, men denne begynte da en ung indisk student, Kantilal Shah, dro til Memphis, USA for å studere.
-Han vanket i miljøet rundt Elvis og fikk et spesielt forhold til blues og roots. Som Indias største bomullsimportør og formann i The Fund Raising Committee for blindesaken, måtte valget falle på blues, forteller bassisten.
De fleste assosierer India med filmmusikk, bangla og sitar, men det er først og fremst variasjon som preger det folkerike landet.

Indisk bluesmiljø
Man skulle tro at Indias møte med den ensfargede bluesen ville bli et fargecrash, men India og Vesten har en lang historie i musikalsk utveksling – og bluesen har nok flere sjatteringer av blått. Noen husker kanskje George Harrison sine opptredener med Ravi Shankar på sitar.
Nylig kastet Walter Trout (54), rangert i BBC som en av verdens 6 beste gitarister seg på flyet til India. Invitert av sin skuespillervenn Sanjay Dutt, spilte han blueslåter med Bernard Allison på One Tree Music Festival. Samtidig spilte blueslegenden Buddy Guy i New Delhi. Jeg spurte Joey Pafumi, trommeslager i Walter Trout and The Radicals, hvordan han oppfattet bluesinteressen i India.
– Det er en stor bluesinteresse i India. Folk kommer fra elle deler av landet for å se oss spille på THE ONE TREE FESTIVAL, den eneste festivalen i sitt slag i India. Når vi snakker med fansen får vi alltid inntrykk av at de har gjort sin research. Publikum har mye energi og det er hva vi prøver å gi tilbake. Publikum går helt opp i musikken, og jeg har forstått at bluesprogrammet på Radio India er veldig populært.
Indiske Mihir Joshi forteller at mange unge påvirkes av å møte legendene LIVE. Han beskriver Walter Trout som den kuleste han har møtt. Mihir har en mengde intervjuer med blues og rock-legender liggende ute på nettsiden www. emusicpost.com.
Et av verdens folkerikeste land har imidlertid bare har ett bluesband, Soulmate.
Men også norske metallband er populære i India. Enslaved sto nylig på scenen under India Rock Festival støttet av Rikskonsertene.

Hvordan opplevde det norske bandet å møte Jeremy igjen i India?
-Jeg fikk følelsen av at han var på hjemmebane. Han snakket uanstrengt med folk fra alle samfunnslag, svarer Rune Endal.
Jeg spør Endal om hvordan han tok nyheten om at bandet hans og Jeremy Spencer var nominert til en av verdens gjeveste bluespriser .
– Dette var en bekreftelse på at Jeremy har valgt riktig. Jeremy kunne satset på en gjenforening med Fleetwood Mac og hovet inn penger, men han er ikke ute etter det. Dette er det ultimate comeback etter 20 år!
Og Jeremy roser bandet med ord som “naturlig følsomt og lavmælt akkompagnement”. Jeg forstår at bandet har truffet en nerve.
– Kommer indiareisen til å påvirke neste plate, spør jeg. Det blir taust et øyeblikk.
– Vi får holde oss til det vi kan, sier Endal og røper at han ikke er noen kløpper på sitar.
”Keep it simple”, ville nok Jeremy sagt, – og for den som lurer: det blir ny CD. I tillegg skriver Trond Ytterbø på tekster til ny plate med eget band.
Jeremy Spencer er tilbake i Norge og feiringen av den 20. de Bluesfestivalen på Notodden
2.-5. august i år. Der stanser bluestoget i fire dager før det legger nye spor til spennende destinasjoner.

www.jeremyspencer.com
www.bluesfest.no

Se engelskspråklige intervjuer med Mihir Joshi på:
http://i70.photobucket.com/albums/i90/MusicManMihir/HT-11thFeb2007.jpg

Linker til live-opptredener:
www.waltertrout.com
www.fabchannel.com/waltertroutandtheradicals
I august står Sverige og
Danmark for tur.