Pakistansk Hitchcock går egne veier

FIlmen Hells Ground er Pakistans første zombie-grøsser. Veien var lang fra idé til det store lerretet, og gikk gjennom en konservativt senur.
Yassar Nazir
Latest posts by Yassar Nazir (see all)

Filmen ”Hell’s Ground” (”Zibakhana”), som nylig ble vist på festivalen Film fra Sør, handler om en vennegjeng som skal til en rockekonsert. Bilturen går som en naiv ungdomsdrøm helt til den skumle filmvirkeligheten innhenter dem. De blir angrepet av zombier, hvis favorittrett ser ut til å være menneskeinnvoller som de grådig mesker seg med. Etter noen rystende opplevelser kommer ungdommene seg unna i full fart, og søker hjelp i landsbyen Dozak Pur (Hell’s Ground). I stedet for en reddende engel, løper de uheldigvis på Pakistans svar på den psykopatiske massemorderen fra 70-tallets kultgrøsser ”The Texas Chain Saw Massacre”: Baby, en brutal burkha-kledd morder!

Iskremselger med en lidenskap for Hitchcock
”Hell’s Ground” er regissert av Omar Ali Khan, som er oppvokst i England og har studert film ved Emerson College i Boston. Til daglig er han en travel mann med ansvaret for drift av en håndfull iskremkafeer i Pakistan. Filmene er vanligvis familieunderholdning. Nettopp derfor var det overraskende at en ung debutant ville starte sin karriere med en slik spesiell sjanger.
For Khan er derimot grøsser en selvsagt innfallsvinkel å innta det store lerretet med. Han forteller Utrop at under oppveksten hans var faren en stor Hitchcock-fan. I tillegg så de mye på de klassiske Hammer Horror-filmene.
– Film er en lidenskap og et slags behov som måtte tilfredsstilles, og med denne filmen føler jeg at jeg har oppnådd dette, sier Khan. Han forteller videre at det er svært mange filmskapere i landet som gir publikum de ”typiske” familieunderholdningsfilmene. – Jeg foretrekker å gjøre min egen greie.

Vandrehistorier og eldgammel overtro
En tanke som dukker opp er at hvorfor produseres det faktisk ikke flere grøssere i Pakistan? I de rurale områdene finnes det et hav av vandrehistorier og eldgammel overtro. Khan bekrefter denne tanken.
– Sant nok. Det er stor interesse for grøssere, men hovedgrunnen til at man ikke har begitt seg ut på dette temaet er de konservative sensurmyndighetene. I tillegg krever grøssere en viss teknisk ekspertise når det kommer til sminke og spesialeffekter. På dette feltet er vi til en grad svake enda, slik at dette kan fort bli heller ambisiøse prosjekter.
I de lokale vandrehistoriene er det elementer som hekser og svart magi som veldig ofte går igjen. Bortsett fra noen få indikasjoner, brukes faktisk ikke denne vinklingen i ”Hell’s Ground”. Konseptet her er forurensning som har skapt mutasjoner og zombier, og en psykopatisk morder (burkha-kledde Baby) som deljer løs på folk en piggete stålkule festet til et skaft med kjetting. Khan forteller at det nettopp var poenget at man skulle ta et steg bort fra den tradisjonelle tanken og den lokale overtroen.
– Det hele er skapt som en mer moderne og urban setting. Filmen er en hyllest til ”slasher- og splatterfilmene” fra 70- og 80-tallet som jeg vokste opp med å beundre. Hadde vi laget denne filmen utelukkende for bare det vestlige publikummet, hadde vi nok tatt med en del elementer fra den lokale pakistanske overtroen, som kunne fascinert dem mer enn en ”slasher-film” som de kjenner godt til allerede.

Drøye sensurrutiner
Omar Ali Khan skulle egentlig ha deltatt på Film fra Sør, men Utrop får opplyst at han dessverre ikke kunne komme. Det har vært snakk om at filmskaperen har hatt noen problemer med pakistanske sensurmyndigheter, og vi lurer på om den aggressive Baby har hatt en finger med i spillet her. Khan avkrefter dette. Han forteller at filmen faktisk har blitt svært godt mottatt blant publikum, noe som har vært veldig oppmuntrende.
– Det har også vært en dose med kritikk, men det forstår jeg godt. Jeg innser jo at dette ikke er en film som faller i smak hos alle. Spesielt de mer etablerte personene i bransjen vil jo risikere å få brokk når de ser filmen, men slik er det bare!
Overraskende nok, så har faktisk ikke burkha-elementet skapt noen som helst problemer.
Det er nesten så jeg skulle ønske at det hadde blitt problematisk, for da ville det blitt noe ekstra publisitet rundt filmen. For moro skyld burde jeg nesten fabrikkere en protestdemonstrasjon mot burkha-elementet!
Sensurmyndighetene hadde derimot hatt en helt annen holdning enn publikum.
– Pakistanske sensurmyndigheter er en enhet bestående av et gammeldags byråkratisk system som dessverre er lammet av korrupsjon. Jeg sier ikke at dette var tilfellet med min erfaring med dem, men hele prosessen var en trist påminnelse om hvorfor vårt land lider og dessverre er et av de mer udynamiske land i verden.
I hovedsak bryr ikke sensurmyndighetene seg om hva de lar passere gjennom, så lenge man følger visse spilleregler. Men vi grep det hele an som totalt naive idioter, og det er ikke en erfaring jeg ønsker å gjenta med det første.
Til tross for dette må jeg innrømme at de generelt sett var veldig hjelpsomme og forståelsesfulle med tanke på at filmen falt utenfor deres typiske tankegang.
De ønsket å klippe bort 10 sekunder, de blodigste scenene i filmen. Jeg var ikke uenig i at det var litt for ekstremt for det vanlige publikum, men ba dem også forstå at ”Zibakhana” aldri var ment som typisk familieunderholdning…
Khan ser det som en stor seier at de til slutt klarte å bare måtte klippe bort noen få sekunder. Nylig vant ”Hell’s Ground” en internasjonal filmfestivalpris.
Omar Ali Khan har nylig skrevet ferdig en ny historie, så man skal ikke se bort fra at det kan komme en ny film fra iskremmannen ganske snart.
– Denne gangen blir det enda skumlere, og selvfølgelig med en makaber humor!, lover han.