Utstøtt imam ble homoaktivist

Han er kjent som ”den homofile imamen”, men 40 år gamle Muhsin Hendricks fra Cape Town i Sør-Afrika får ikke praktisere som imam i det muslimske fellesskapet i hjembyen.
Olav André Manum
Latest posts by Olav André Manum (see all)

I stedet vier han livet sitt til å støtte homofile muslimer rundt om i verden. Han hjelper dem til å forsone seg med seksualiteten sin uten å gi avkall på sin religiøse tro og sin muslimske identitet. Hvis alt går etter planen kommer Hendricks til Norge i desember.
Han er uenig i avgjørelsen om at han ikke er verdig til å arbeide som imam, men sier selv at han ikke har noe presserende behov for å inneha den rollen.
– Jeg mener en sann muslim er en som aksepterer seg selv og lever i fred med seg selv, sier Hendricks. Gud hater ikke menneskene han selv har skapt med en annen seksualitet. Og Hendricks bruker ordet Gud, ikke Allah.
I dag jobber han i organisasjonen The Inner Circle i Cape Town, dels for å skape et støtteapparat for homofile muslimer og hjelpe dem til å finne den indre freden han selv har brukt tid på å finne. Samtidig bruker han og organisasjonen mye tid på å gå i dialog med muslimske samfunn både lokalt og internasjonalt. Hensikten er å skape større forståelse for et liberalt syn på homoseksualitet. Det viktige er å få slått fast at å leve ut en seksuell orientering ikke er uforenlig med troen på Koranen og troen på Gud.

Lang vei motselvaksept
For Hendricks var veien mot selvaksept lang. Historien hans er en klassisk homohistorie. – Jeg var gift i seks år, forteller han. Jeg fikk tre barn før jeg kom ut av skapet 28 år gammel.
Men Hendricks liv skiller seg på flere avgjørende punkter fra en vestlig homofils liv. For det første dro han til Pakistan for å studere Koranen. Det var forventet av ham. Han kom fra en familie av imamer, og familien tok det som en selvfølge at også han skulle bli en religiøs leder. Selv så han ikke for seg at han skulle følge i bestefarens fotspor.
– Men jeg ønsket å studere Koranen for å finne ut hva den hadde å si om homoseksualitet, forteller han.
Det han fant var det han kaller en patriarkalsk lesing av Koranen, som fordømte homoseksualitet og homoseksuelle ut fra fordommer, og ikke ut fra hva den hellige boken faktisk sa.
– Hvis man leser historien om Sodoma og Gomorra, som er gjengitt i Bibelen, i Koranen og i jødenes Tora, uten fordommenes skylapper, ser man at denne historien ikke gir grunnlag for fordømmelse av homoseksualitet, hevder Hendricks. Menneskene i Sodoma syndet ved å utnytte andre økonomisk, de var ikke troende, de forbrøt seg mot Abrahams lov om å vise gjestfrihet, de forsøkte i stedet å stenge folk ute, og de hadde vedtatt urettferdige lover som tjente deres egne interesser.

Koranen aksepterer homofile
– Det er ingen paralleller til kjærlighet og sex mellom menn i Koranens fremstilling av Sodoma og Gomorra, hevder Hendricks. Men han gir seg ikke med det. Han hevder at det også finnes rom for å hevde at Koranen selv bærer bud om at homofile finnes og skal aksepteres. I vers 31 i Sure 24, Lyset, heter det:
”Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd annet enn til sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men som er hinsides kjønnsbegjær…”
”Menn som er hinsides kjønnsbegjær” oversetter Hendricks til menn som ikke har noe begjær for kvinner, altså menn med en annen seksuell orientering enn den heteroseksuelle.
– Og hva annet kan dette være enn homoseksualitet? spør Hendricks retorisk.
Hendricks hevder også at en rekke av hadith’ene som fordømmer homoseksualitet er allment anerkjent som falske. En hadith er et utsagn som ifølge tradisjonen er tillagt Profeten Muhammed. Heller ikke her finnes det altså grunnlag for muslimenes negative syn på homoseksualitet.

Homoseksualitet erforenlig med et muslimsk levesett
– Og slik kunne jeg fortsatt, sier Hendricks. Han velger heller å gå videre med å understreke at han ønsker å integrere en homoseksuell orientering i et muslimsk liv. Hendricks mener Koranen må være rettesnoren også for en homofil muslims livsstil, og stiller forholdsvis konservative krav til hvordan man skal leve.
Han advarer mot promiskuitet og usikker sex, dop og alkohol. Han tror at den eneste måten å gi homofile muslimer en mulighet til å unngå disse farene er at det muslimske samfunnet aksepterer homofile som hele mennesker med sin seksuelle orientering intakt og akseptert.
– Det er derfor dialogen med muslimske samfunn blir en av The Inner Circles aller viktigste oppgaver, mener han.

Kontroversiell film
Foreløpig har han ikke møtt mye motstand fra konservative muslimske land som Pakistan eller Saudi Arabia. Han forventer at dette vil endre seg etter hvert som Parvez Sharmas dokumentarfilm A Jihad for Love distribueres og vises over hele verden.             Dette er en film om homofile muslimer over hele kloden, og regissøren er selv homofil og muslim.
Men om Hendricks og The Inner Circle har fiender og kritikere, har de også venner og allierte. Trosbaserte homofile organisasjoner over hele verden er blant støttespillerne, det samme er en rekke homo- og lesbeorganisasjoner, samt progressive og liberale muslimske grupperinger.

Lesbiske muslimer på barrikadene
Hendricks legger til at muslimske lesbiske er blant de aller mest aktive i The Inner Circles arbeid. Han har en opplevelse av at mennene etter hvert er blitt vanskeligere å få på banen. Jo mer offentlig organisasjonen er blitt, jo større krav den stiller til at homofile muslimer må komme ut av skapet. Det er et press lesbiske har taklet bedre enn homsene, mener han.
Mennene ser ut til å ville at sirkelen skal være en liten støttegruppe som driver sin virksomhet innad i miljøet, og ikke holder på med utadrettet politisk virksomhet. Derfor er han glad for lesbenes aktivisme og legger til at lesbiske er enda mer undertrykt av den patriarkalske forståelsen av Koranen enn det homofile menn er.
– Etter at profeten gikk bort, ble kvinnene skjøvet ut av det offentlige liv og usynliggjort, hevder Hendricks. Dermed ble kvinners begjær for andre kvinner også usynlig. Til norske homofile og lesbiske muslimer sier han at det er viktig at de myndiggjør seg selv, for eksempel gjennom å ta kontakt med andre homofile muslimer. The Inner Circle kan være et godt alternativ, framholder han.
Han mener det er helt avgjørende for en muslimsk homofils livskvalitet at han eller hun ikke forsøker å undertrykke seksualiteten sin, men i stedet integrerer den i et harmonisk hele hvor både Gud og seksualiteten har sin naturlige plass.