Mahwash Ajaz. En strålende karriere

Author Recent Posts Katrine Sviland Latest posts by Katrine Sviland (see all) Mahwash Ajaz. En strålende karriere - 10.01.2008 – Frigjorte pakistanske kvinner? Helt normalt! - 13.12.2007 Legning for politikk - 22.11.2007 Kan du fortelle litt om bakgrunnen din? Jeg kommer opprinnelig fra Pakistan. Min far kom til Norge i 1973 og mor i 1981. […]

Kan du fortelle litt om bakgrunnen din?
Jeg kommer opprinnelig fra Pakistan. Min far kom til Norge i 1973 og mor i 1981. Jeg er født og oppvokst i Moss og liker å kalle meg norsk-pakistaner. Begge foreldrene mine er tospråklige lærere på skoler i Østfold.

Hva slags utdannelse har du tatt, og hvorfor valgte du akkurat dette?
Jeg tok realfag på videregående i Moss, og startet i 2002 med fysikk ved UiO. Etter endt bachelor valgte jeg å fortsette, og fullførte masterstudiet i biofysikk og medisinsk fysikk på Universitetet i Oslo og Radiumhospitalet juni 2007. Det var helt tilfeldig at jeg startet på studiet i fysikk, men jeg angrer ikke et sekund. Jeg ser hvor nyttig og spennende dette fagfeltet er, og hvilke muligheter denne utdannelsen har skapt for meg.

Var det andre jenter med innvandrerbakgrunn som tok samme utdannelse som deg? Hvordan var miljøet?
Det var et par, tre jenter med minoritetsbakgrunn som tok samme utdannelse som meg, og resten var vel etniske nordmenn. Jeg hadde under studietiden god kontakt med de på kullet mitt og med fagmiljøet. Fagmiljøet var en positiv blanding av mennesker med forskjellige interesser, kultur, språk og sosial bakgrunn. Så det var en spennende og lærerik tid på alle måter.

Flere og flere jenter med innvandrerbakgrunn tar lange utdannelser, hva tror du om denne trenden?
Jeg kan begynne med å fortelle hvorfor jeg valgte et 5-årig studie på UiO. Utdannelse er en viktig del av menneskets utviklingspotensial, og det har alltid vært viktig for meg å lære og utvikle meg som person, i tillegg til fagkompetanse. Det var et enkelt valg, da jeg bare fulgte interessene mine. Jeg tror flere og flere jenter innser dette, og de velger derfor å gjøre det meste ut av de mulighetene som er tilgjengelige. Personlig føler jeg at høyere utdannelse gir en sterk mestringsfølelse og tilfredsstillelse som trigger meg til å satse enda høyre på alle felter i livet.

Kan du beskrive hva jobben din går ut på?
Jeg arbeider som rådgiver ved seksjon industriell- og forskningsmessig strålebruk ved Statens strålevern. Hovedsakelig har jeg ansvar for lovforvaltning av
brukav åpne radioaktive kilder på universiteter/høyskoler, forskningsinstitusjoner og noe offshore oljeindustri.
I arbeidet inngår vurdering av grunnlaget for å gi godkjenning av forskningsmessig strå lebruk, av sporundersøkelser utenfor laboratorium, og av loggevirksomhet (bruk av strå lekilder til kartlegging av strukturer rundt borehull, red. anm.). I tillegg mottar jeg mel dinger av røntgenapparater (til teknisk bruk) –de er meldepliktige.

Hvordan bruker du din utdannelse til daglig?
Forvaltningen hviler på faglige vurderinger med bakgrunn i utdannelsen.
Biofysikk og medisinsk fysikk er brede fagområder, der strålingsfysikk er essensielt. Med en masteroppgave i bildeanalyse og strålingsfysikk og relevante kurs innen strålingsbiologi og strålevern har jeg en god forståelse av radioaktivitet og stråling, og kan vurdere helsekonsekvenser og om sikkerheten ved bruk av strålekilder er god nok.
I tillegg bruker jeg utdanningen som basis for videreutvikling innenfor strålingsfysikk og andre fagområder. Man tar med seg den generelle og spesifikke kompetansen fra studiene, som blant annet innebærer å kunne sette seg inn i komplekse problemstillinger og behandle store mengder informasjon.

Hva er mest spennende og utfordrende med arbeidet?
Å sette seg inn i og løse problemer relatert til ansvarsområdet. I og med at jeg har stillingen rådgiver faller det naturlig å ha god kontakt med brukere av strålekilder for å kunne forvalte lovgivningen.
Jeg trives veldig godt med den mellommenneskelige kontakten som dette bringer med seg. Det føles godt gi noe tilbake til samfunnet ved å formidle kunnskap om strålevern og det å være en del av et fagmiljø.