Et halvt døgn elendighet

- Dokumentarfilmen har blitt et nyhetsmedium for Irak-interesserte, sier Ketil Magnussen i Oslo Dokumentarkino. I slutten av mars arrangerte de dokumentar-maraton for å markere femårsdagen for invasjonen i Irak.

Hele ni Irak-dokumentarer ble vist på Parkteatret Scene i Oslo en snøfylt tirsdag sent i mars, tilsammen 13 timer vond virkelighet for de som sto løpet ut.
–Etter fem år med amerikanere i Irak følte vi det var på tide med både tilbakeblikk, analyse og en oppdatering på dagens situasjon. Dokumentarfilmen er kanskje det eneste mediet som kan takle alle disse tre rollene, sier Magnussen, som påpeker at dokumentaren har fått en ny rolle gjennom Irak-krigen.

Setter agendaen
– En film vi hadde på programmet, ”Shadow Company,” tar for seg leiesoldater i Irak. Tilfeldig nok ble den i 2006 lansert nesten samtidig som internett-lekkasjen av leiesoldatenes egne videoopptak av kritikkverdige skyteepisoder og den offentlige debatten som fulgte. Amerikanske politikere refererte til filmen og medier brukte klipp fra den. I det hele tatt fikk ”Shadow Company” mer rollen som nyhetsformidler enn refleksjonsmedium, sier Magnussen.
Dagen var lagt opp både tematisk og etter krigens tidslinje, hvor en bakgrunnsdokumentar sto for åpningen, mens mer analytiske og fremadskuende filmer til ettertanke satte punktum ved midnatt. Arrangørene hadde jobbet godt med programmet, men dessverre uten et eneste ikke-vestlig bidrag.

Få ressurser
– Det er kun to av oss som driver Oslo Dokumentarkino, så hadde vi hatt flere hender kunne vi brukt enda mer tid på å finne fram Irak-dokumentarer som ikke var produsert i USA. Dessuten er det et problem at få dokumentarer blir tekstet til engelsk, og desto færre til norsk, sier Magnussen, som får støtte av sin medarrangør, Sarah Prosser.
– Vanligvis har vi debatter i etterkant av våre visninger, men denne gangen var det mange filmer på rappen og liten tid til diskusjon mellom slagene. Det er alltid veldig lærerikt å diskutere temaer dokumentarfilmen man nettopp har sett tar opp, men denne gangen gikk vi for å vise så mange sider av Irak-krigen som mulig, forklarer Prosser.

Krigskunst
I tillegg til tidligere nevnte ”Shadow Company” ble også de tre Oscarnominerte filmene ”Operation Homecoming”, ”No End in Sight” og ”Iraq in Fragments” vist. Ifølge arrangørene er førstnevnte mer ”en fortelling om soldaters opplevelser i krig” enn en dokumentar, mens ”No End in Sight” er en kritikk av den hengemyra Irak-invasjonen har blitt.
”Iraq in Fragments” følger derimot tre skjebner i det krigsherjede landet; en gutt fra Bagdad med store drømmer, Muqtada al-Sadr-tilhengere i sør, og en liten mursteinsproduserende kurdisk familie i nord. Gjennom en dokumentarisk, men samtidig visuelt imponerende kameraføring, får man innblikk i hvordan hverdagen har endret seg i de forskjellige landsdelene av Irak. Krigens konsekvenser oppsummeres da kanskje best av Bagdad-drømmeren i dokumentarens åpningsminutter: ”Det var vakkert, nå er det ingenting.”

Fakta
Disse dokumentarene ble vist

– Hijacking Catastrophe
– Shadow Company
– Iraq in Fragments
– The Ground Truth
– Deserter
– Dear Camilo
– No End in Sight
– Ghosts of Abu Ghraib
– Operation Homecoming

For mer informasjon om filmene og Oslo Dokumentarkino,
gå inn på www.dokumentarkino.no
eller www.oslodocs.com