Ansikt i fokus: Irena Banjeglav

Som åtteåring drømte Irena Banjelavs (28) om å bli pianist, men familien hennes hadde ikke råd til piano. Hun begynte å spille fiolin istedet og har aldri sett seg tilbake. Nå drømmer den unge serbiske kvinnen om å spille for publikum som flerkulturell klassisk fiolinist.
Kristian Mendoza Foto: Claudio Castello
Latest posts by Kristian Mendoza Foto: Claudio Castello (see all)

I 2002 forlot Banjelav sitt hjemby i Beograd og kom til Oslo som utvekslingstudent på Norges musikkhøyskole. I dag trives hun i sitt nye hjemland som frilansmusiker og fiolinlærer. Hun er glad for å samarbeide med musikere av både norsk og flerkulturell bakgrunn, og vil bygge broer mellom forskjellige kulturer med musikken sin.

Hvilket fiolinøyeblikk er du mest stolt av?

Det er et vanskelig spørsmål. Opp gjennom årene har jeg hatt veldig mange gode øyeblikk med både bandet mitt Rakija og med fiolinistene jeg spiller med til vanlig, så det er ikke så lett å trekke frem et spesielt minne. Det siste gode øyeblikket jeg kan nevne, var da jeg spilte Bach-sonate på Oslo Ladegård i gamlebyen den 9. september. Selve bygget på gården er utrolig flott, så det å spille der i fullsatt sal med nydelige barokkinstrumenter og fabelaktige fiolinister var en opplevelse av de sjeldne.

Hvorfor valgte du å studere musikk i Norge?

Grunnen til at jeg valgte å komme hit, var at vi på musikkhøyskolen i Beograd ble invitert til å komme som strykekvartett til Kristiansand. Der gikk vi i to år. Etter det ble jeg anbefalt å ta mastergraden på musikkhøyskolen i Oslo. Norge er kanskje ikke blant de store musikknasjonene slik som England, Tyskland og Østerrike, men jeg trives veldig godt her.

I Serbia er det mindre aksept for å eksperimentere med den klassiske musikken. I Oslo er det mye friere.

Hva er de største forskjellene mellom Oslo og din fødeby Beograd?

For det første er det to millioner mennesker der så byen har mer å by på kulturelt. Folk er enda mer livlige enn i Oslo. Musikkmiljøet er mye mer konservativt der, og det er mindre aksept for å gjøre nye ting og eksperimentere med den klassiske musikken. Sånn sett er Oslo mye friere. Her får man prøvd ut nye ting med musikken.

Hvordan er livet som en frilanser?

Det er veldig spennende å både jobbe som frilans og å undervise fiolin. Jobbene er avhengige av hverandre, jeg får mye inspirasjon av å undervise og får nye ideer til mine elever av å spille konserter. Den friheten til å kunne bestemme selv kan ikke beskrives. Man får sjansen til å virkelig utfordre seg selv og gi noe til nærmiljøet. Du jobber med egne prosjekter og er med på å bidra til samfunnet med musikken din. Det er det beste.

Ansikt i fokus

Navn: Irena Banjelav

Født: 05.09.81

Yrke: Fiolinist

Sivilstatus: Singel

Gode sider: Ambisiøs, vennlig og lojal.

Dårlige sider: Perfeksjonist, distré.

Planer for fremtiden: Å kunne gi noe tilbake til Norge for de mulighetene jeg har fått her. Jeg vil gjerne dele talentet mitt som musikklærer og glede andre med fiolinspillingen min.