- Jenteprisen gikk til Iman Meskini - 14.10.2024
- Ny Fett-redaktør vil skrive om etniske minoriteter - 14.10.2024
- Una Pasovic vil inn på Stortinget - 12.10.2024
Nasibu kommer opprinnelig fra Tanzania hvor han ble født på 1950-tallet og har opplevd mye i løpet av livet. Kampen mot kolonialismen, de afrikanske landenes frigjøring, samt den påfølgende striden for sosial rettferdighet og mot korrupsjon og maktmisbruk har gjort mannen som kaller seg for Ras Nas på scenen til en politisk bevisst figur.
– Jeg hører til “old school”-gjengen blant afrikanske kunstnere som mener poesi, musikk og andre kunstneriske uttrykksformer må ha en mening og skal belyse ulike sider av samfunnet.
Gåtefullt og fruktbart
Det å treffe Mandela var stort, både kunstnerisk og personlig.
“Double Focus” er en videreføring av gammel afrikansk tradisjon med historiefortelling gjennom poesi. I samarbeid med norske, bangladeshiske, brasilianske og andre afrikanske kunstnere har man produsert en spennende blanding som skaper en gåtefull stemning. Samtidig har Ras Nas’ siste utgivelse et soleklart budskap som ikke bør undervurderes.
– Stilen er helt egen, selv om det er sterkt inspirert av tradisjonell rytmisk poesi og reggaesjangerens “dub-poesi”.
– Samfunnstemaer som sosiale forhold og “krigen mot terror” er gjengangere i flere av sangene. Er der et bevisst trekk fra deg å få lytterne og publikummere til å ta et standpunkt?
– Nei, egentlig ikke. For meg er det å ha et sterkt budskap gjennom kunsten helt naturlig. Likevel synes jeg det er er viktig at både publikummere som andre kunstnere tenker individuelt og danner sine egne oppfatninger og tolkninger. Folk bør tenke fritt.
Sang for Mandela
Nasibus største øyeblikk, ifølge ham selv, var å få lese poesi for Nelson Mandela under den tidligere sør-afrikanske presidentens besøk i Oslo i 1992.
– Gjennom musikken kjempet jeg også imot apartheidstyret som rådde den gang i Sør-Afrika. Så det å treffe Mandela var stort, både kunstnerisk og personlig. Hans oppmuntrende ord etter min opptreden har i stor grad inspirert meg til å gjøre det jeg har gjort hittil.
Globalisert verk
Ras Nas har nå i flere tiår bodd i Norge. I 1989 ble norsk-tanzanierens første diktantologi publisert i Oslo. Kunstnerisk og kulturell utforskning blir en naturlig konsekvens når han jobber og omgås kunstnere fra andre verdensdeler, hevder han.
– Å ha et flerkulturelt og globalisert Norge som møteplass er bare positivt. Og kulturblandingen gjenspeiles jo i både kunst og hverdagsliv. For musikere fra forskjellige kulturer er det helt naturlig å omgås og lære av hverandre. Jeg synes det er viktig å ta vare på denne sjansen og at vi som kunstnere fortsetter å jobbe sammen.
FAKTA:
Navn på plate: Double Focus.
Utgivelsesår: 2009.
Medvirkende: Ras Nas/Nasibu Mwanukuzi, Sidiki Camara, Amazon Ensamble, Zwai Mbula, Rolf Erik Nystrøm og Kohinoor.
Label: Kongoi Productions.