- Velkommen til utdeling av Ossietzkyprisen - 13.11.2024
- Utenlandske leger ikke forberedt på norske dialekter - 13.11.2024
- Sju av ti sosialhjelpskroner til innvandrere - 12.11.2024
For tiden kombinerer 48-åringen fra Tysvær utenfor Haugesund sin store lidenskap med jobb som skolelærer. Det var som tolvåring at Molland skjønte at musikken skulle bli hennes livsvalg.
– Jeg pleier å si at jeg har vært musiker hele livet. Hjemme var det en far som spilte trekkspill og kirkeorgel, og en morfar som var sanger. Vi hadde gamle plater med alt fra klassiske komponister til russisk sigøynermusikk.
Som åtteåring komponerte Molland sitt første stykke, et romantisk musikkverk, som hun gjorde på “pur gøy”. Nå overfører hun lidenskapen og kjærligheten til roma gjennom kunsten.
Jeg ser ingen kriminelle eller lurendreiere, men mennesker som deg og meg.
– Jeg ble jo helt klart påvirket og inspirert av fars, bestefars og bestemors gamle plater, og kombinerer det autentiske fra roma med klassisk og nyskapende. Jeg ser det på som en måte en videreføre en gammel tradisjon på.
– De svakeste som får lide
Inne i kirken i Evanger, under årets balkanfestival, får undertegnede bevitne virtuositeten til Molland på sang, piano og trekkspill.
Dans i din sorg og din glede, spre vingene
Låten handler om et folks skjebne. Et folk Molland er svært opptatt av.
– Jeg trives knallgodt her på Evanger-festivalen, og får inntrykket at jeg når frem med budskapet mitt.
– Vil du si at du er en musikalsk aktivist?
– Jeg tenker først og fremst at måten roma har blitt fremstilt på, er feil. Vi som ikke er rom, får inntrykket at de er voldelige og driver med bondefangeri. Som “gadjo” (journ. anm. samlebetegnelsen som roma bruker på alle som ikke er roma) har jeg blitt tatt imot med verdens åpneste armer de gangene jeg har vært i Ungarn og Romania og jobbet med sigøynermusikere.
– Ofte sies det fra politikere at tigging er kulturelt betinget. Hvordan stiller du deg til denne retorikken?
– I Europa er problemet at det er de svakeste som får lide når det er trangere økonomiske tider. Jeg ser ingen kriminelle eller lurendreiere, men mennesker som deg og meg, som ønsker å jobbe og leve et anstendig liv. Problemet er ikke tiggingen i seg selv, men fattigdommen, og mytene rundt roma.
Fremtidsoptimist
For fire år siden samarbeidet Molland med rumenske Taraf de Haidouks på platen Katedral for tapte drømmer, en plate som fikk i gang hennes engasjement for dette folkeslaget. For Molland er ingen samfunnsdebattant eller politiker. Til høsten skal hun også holde konserter sammen med jiddisch-musikeren Bente Kahan og det polske balkaninspirerte emsemblet Bubliczki.
– Sang og instrumenter er min måte å avsanne mytene på. Jeg ser dette som ren og skjær folkeopplysning og myteknusing.
Platen Katedral for tapte drømmer laget Molland delvis i USA, noe som var en spennende ny erfaring for henne.
– Hele min musikalske gjerning har vært knyttet til Europa, og det europeiske. Å være i USA og se Europa fra utsiden, var litt uvant, men også morsomt.
– Når man snakker om flerkulturdebatten, og fremtidens samfunn, hvor er ditt ståsted?
– Som lærer på en videregående skole tenker jeg det flerkulturelle er noe de yngste vil se på som helt vanlig i årene som kommer. Jeg velger å være optimist, for jeg ser en generasjon som vil verden godt.
FAKTA
Evanger Balkanfest
– Norges første festival dedikert til balkanmusikk, startet i 2008 av lokale ildsjeler
– Holdes i vestlandsbygda Evanger, knapt tjue minutter med tog vest for Voss
– Årlig frem til 2013, etter det annethvert år
– Neste festival holdes i august 2017
(Kilde: balkanfest-evanger.com)
Solfrid Molland
– Født 1967 i Tysvær, musiker og komponist
– På debutplaten Katedral for tapte drømmer (2011) satte hun et musikalsk og poetisk søkelys på Europas største minoritet, rom
– Musikken er mitt fedreland (2014) kom i samarbeid med Kirkens Bymisjon og hyller styrken i sigøynermusikken
– Fikk i april 2015 Oslo Bys Kunstnerpris 2014 på 50.000 kroner
(Kilde: Haugesunds Avis)