“Hva er det de holder på med? Her er det noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg?”
“Hvordan løser vi et eneste problem med atomvåpen?”
“Har det tørna helt for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom?”
Det har vært noen sterke reaksjoner.
Slik gikk diskusjonen på Solidaritetsungdommens nyopprettede kampanjeside på Facebook “Ja til Atomvåpen”.
– Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom har bestemt seg for å snu i atomvåpendiskusjonen. Nå støtter vi Børge Brende og er enige i at vi ikke trenger å jobbe for et forbud mot atomvåpen. Vi begynner arbeidet med å snu oppfatningen til den norske befolkningen om at dette er rett holdning, skrev de for å begrunne sitt nye standpunkt.
Sterke virkemidler
En kikk på kampanjesiden på Facebook viser blant annet et bilde av en nøytronbombe med et hjertetegning rundt. “Få slutt på krig – Bruk atomvåpen” (se bildefaksimilen) er blant slagordene i kampanjen som sjokkerer mange på organisasjonsfeltet.
Utrop kontaktet opprinnelig Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom for å få et svar på hvorfor man snudde i denne saken. Etter hvert skulle det imidlertid vise seg at man forklarte den virkelige kampanjen og kommunisere tydelig sitt faktiske standpunkt, nemlig et nei til atomvåpen.
– Vi ville få frem reaksjoner hos folk og skape oppmerksomhet rundt at vi fortsatt ikke har et forbud mot atomvåpen. Det vi ønsker er jo at folk skal se hvor utrolig det er at vi fortsatt har atomvåpen i verden og at den norske regjeringen har stilt seg på sidelinja i det internasjonale arbeidet med å få på plass et forbud, forteller leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Ingrid Aspelund.
– Hvor vanskelig har det vært å lage kampanjen?
– Solidaritetsungdommen har vært engasjert i denne saken lenge og kan mye om atomvåpen og hvorfor vi må ha et forbud. Det som kan være vanskelig er å formidle det vi vet ut i befolkningen. Atomvåpen er jo ikke hverdagskost i mediebildet. Derfor ville vi lage en morsom og litt på kanten kampanje på sosiale medier.
Kalkulert risiko
Reaksjonene på sosiale medier har vært sterke. Hvor hardt har de gått inn på dere som organisasjon?
– Det har vært noen sterke reaksjoner, men vi opplever ikke at de har gått hardt inn på oss som organisasjon. Det er også alltid en viss risiko med å lage en ironisk kampanje, men vi har tatt mange forholdsregler og forberedt oss godt. Vi har ikke mistet noen “likes” på Facebook-sida og har opplevd mange flere positive enn negative tilbakemeldinger. Samarbeidspartnerne våre har også vist stor støtte til kampanjen.