Arnoro satt på bakken

Det bosniske charterselskapet skulle frakte tusenvis av bosniere fra Norge til ferien i hjemlandet for en billig pris. Det var tenkt som et flott eventyr, men alt endte etter kun to flygninger.
Dino Prohic
Latest posts by Dino Prohic (see all)

 

Flere titusener bosniere fra Norge og Sverige er på reisefot i disse dagene. De aller fleste bruker fellesferien på å reise til hjemlandet og besøke sine familier og venner som bor der. De aller fleste sliter i flere måneder før avreisen med å finne en reisemåte som ikke tar knekken på familieøkonomien før ferien har startet. Det er ikke billig å reise til steder utenfor allfarvei. Fram til i fjor sommer reiste mange med det nasjonale flyselskapet Air Bosna, men selskapet gikk konkurs til tross for gode resultater det siste året. Folk bak de to bosniske reisebyråene, ”Norbih- tours” i Moss og ”Svebih- tours” i Malmø så behovet for å danne et flyselskap for å frakte bosniere fra Skandinavia til Bosnia og fylle tomrom etter Air Bosna.

De opprettet et charterselskap som fikk navn Arnoro. – VI har jobbet meget grundig og seriøst med forberedelsene og registreringen av selskapet. Vi leide et fly , skaffet piloter, teknisk personale og arrangerte skolering for samtlige. Teknisk vedlikehold av flyet fikk et svensk selskap på Arlanda ansvaret for. Etter at vi fikk nødvendige tillatelser fra alle land var alt klart for oppstart. Det gjensto å arrangere flygninger fra Stockholm og Oslo lørdag 11. og søndag 12. juni, sier medeier i Arnoro Rizah Rupic. Det store sjokket kom allerede på lørdag: flyet fikk ikke ta av fra Arlanda fordi det manglet en forsterket dør mellom cockpiten og kabinen. En slik dør var et ledd i kampen mot terrorisme og alle fly på internasjonale strekninger er pålagt å ha det siden 1. november 2003.Flyforbud Etter mye om og men fikk Arnoro dispensasjon fra denne regelen for å kunne foreta seks flygninger, fire fra Stockholm og to fra Oslo. Da startet kampen mot klokka og de sprengjobbet med å bestille en forsterket dør. Det skulle imidlertid vise seg å bli vanskelig. Leveringstiden på denne døren er meget lang, opp til 20 uker. Så kom det endelige flyforbudet på fredag den 25. juni. – Vi fikk melding på en fredag klokken 14.00 via telefaks. Vi hadde et fullt fly som skulle reise på søndag. Vi prøvde alt vi kunne å ta kontakt med Luftfartstilsynet, også bosniske myndigheter prøvde det samme. Men det er ikke lett en fredag ettermiddag, særlig midt på sommeren, sier representant for Arnoro i Norge Angijad Hadziosmanovic. Arnoro har sendt flere klager til både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet uten at det har ført til noe. Begge instanser opprettholdt flyforbudet. – Alle fly over 45.500 tonn må ha en slik dør, i følge Internasjonal Organisasjon for Sivil Flygning (ICAO). Arnoro visste om dette kravet hele tiden, selv om de fikk lov til å fly inntil vi tok stilling til deres søknad om dispensasjon. Luftfartstilsynet praksis er basert på ICAO ’s krav. Det er en streng internasjonal lov og vi kunne ikke gjøre noe annet enn å innføre flyforbud for Arnoro, sier underdirektør i seksjonen for internasjonalt samarbeid ved Luftfartstilsynet Astrid Lund. Kan frakte folk tilbakePassasjerene som betalte billetter i Norge men ikke reiste fikk pengene tilbake. Men det var ikke til mye hjelp for mange av passasjerene. Flybillettene i fellesferien er som regel mye dyrere enn resten av året, slik at mange måtte avlyse hele ferien. Pris på billetten Oslo- Sarajevo tur retur, hvis den skal kjøpes nå er rundt 15.000 kroner, noe mange familier har ikke råd til. Et annet problem er det med de passasjerene som fikk reise en vei. Arnoro hadde seks flygninger til Bosnia. – De passasjerene som nå befinnerseg i Bosnia er vårt ansvar og vi skal finne alternative flyselskaper som skal frakte dem tilbake. Vi prøver også å bistå de i Norge som skulle reise med oss, men som nå befinner seg i en fortvilt situasjon, sier Angijad Hadziosmanovic. Ultimatum fra BosniaArnoro søkte hjelp fra bosniske myndigheter i å løse denne situasjonen. Disse reagerte med å sende et brev til det svenske Luftfartsverket. I brevet påpekes det at et slikt flyforbud kan ha serøse følger for fremtidige forhold mellom bosniske myndighetene og SAS. Brevet er signert av direktøren i Direktoratet for sivil flygning i Bosnia, Djordje Ratkovica. – Hvis ikke det finnes noe løsning snart er det kroken på døra for oss. Vi er i en fortvilet situasjon. Det er kun en fabrikk i USA som lager slike dører og deres leveringstid er på 16-20 uker. Vi har presentert vårt problem og de kan muligens levere døren innen september, men det hjelper heller ikke, sier Hadziosmanovic. Selskapet har søkt ytterligere en dispensasjon med hjemmel i Chicago- konvensjonen som åpner for dispensasjon fra loven ”mellom destinasjoner der terrorist- angrep regnes som usansynelige”. Men heller ikke det hjalp. En slik situasjon er frustrerende for både ansatte i selskapet og passasjerene. De ansatte opplever at de blir truet av sinte passasjerer. Noen kastet et stein i vinduet på Svebih tours kontoret i Malmø. – Dette er meget ubehagelig men slike ting kan dessverre skje. Men jeg er nødt til å si at jeg er sjokkert over hvordan vi blir behandlet av norske og svenske myndigheter.