Oslo World i bilder

Norsk og argentinsk skaperkraft: Folkemusikeren Chango Spasiuk og gitaristen Per Einar Watle traff hverandre i Argentina i for to år siden. Nå fikk Oslo World-publikummet se fruktene av det kunstneriske samarbeidet.
Foto: Claudio Castello
Årets festivalutgave, som nærmer seg slutten, har bydt på mye godt og blandet.
8Shares

Oslo World startet tirsdag, med åpningsforestillingen “Utopian Lullabies” i Folketeateret. Under ledelse av den spanske skuespilleren Rossy de Palma, kjent fra Pedro Almodovars filmer fra 80- og 90-tallet, boltret Hindi Zahra, Natacha Atlas, Silvia Pérez Cruz, Liniker, Ane Brun og Ayo i en form for musikkstol-lek. Chilenske Mon Laferte, som skulle ha opptrådt under åpningskonserten, og i festivalavslutningen, avlyste Norgesbesøket sitt på grunn av opptøyene og protestene i hjemlandet.

Folkemusikeren Chango Spasiuk, som i Argentina regnes som en av de fremste eksponentene for sjangeren chamame, viste frem sitt samarbeid med den norske musikeren Per Einar Watle.

Spasiuk og Watle traff hverandre i Argentina i 2017 og fant raskt et felles musikalsk landskap, der varmen fra den brennende, røde jorda i Nord-Argentina møter den bitende kulden fra frosne, nordiske vintre.

Kunst som brobygging

Sammen med Steinar Raknes, Kenneth Ekornes og folkesangeren Anne Gravir Klykken viste de frem glimt av det kulturkryssende kunstsamarbeidet på Riksscenen, og konsertgåerne på Riksscenen fikk oppleve en spesiell blanding av argentinsk og norsk folkemusikk. Blant annet sang Klykken en folkevise fra hjemtraktene som Spasiuk akkompagnerte til. Watle snakket også om kjærligheten til Argentina, og det varme nord-argentinske lavlandet, chamame-sjangerens hjem.

Spasiuk mente også at grensekryssende musikk har en funksjon som trumfer underholdningsaspektet.

– I en tid og en verden hvor man bygger flere murer, er kunst og musikk viktigere enn noensinne som verktøy for å se “den andre” ufarliggjort, sa Spasiuk til de fremmøtte.

Japanske Minyo Crusaders var et annet unikt innslag å nevne. Bandet kommer fra byområdet Fussa i Tokyo, og smelter japanske folketoner med cumbia, afrobeat og andre idéer fra latin-amerikansk, karibisk og afrikansk musikk. Fredag underholdt de publikum på Victoria Jazzscene med sin mildt sagt spesielle stilblanding.

Bilder tatt av Utrops medarbeider på plass.

C