Norsk-bosnisk kunstner åpnet utstilling

Norsk-bosniske Elmedin Zunic skildrer folkemordet i Srebrenica under borgerkrigene i Jugoslavia i 1995 gjennom fotografi.
Foto: Elmedin Zunic
Sist fredag åpnet kunstner Elmedin Zunic separatutstillingen "Srebrenica: historiens blindsone".

Utstillingen er et multidisiplinært prosjekt som består av tre komponenter: visuelt uttrykk, lyd og en publikasjon.

Fotografiene fremstiller et landskap som fremdeles bærer preg av krigsforbrytelsene begått i Bosnia i perioden 1992-95. Folketomme landområder viser etterkrigs-fascistiske monumenter som glorifiserer folkemordet.

Mens fotografiene inviterer til et øde landskap, iscenesetter lydinstallasjonen et historisk forløp som gir uttrykk for mange ubesvarte spørsmål – spørsmålene som denne utstillingen akter å formulere:

Hvordan skal vi imøtekomme ikonografien fra fortidens ‘dødsone’ hvor såkalte krigshelter blir hedret? Hvordan kan vi gjenkjenne tendenser som fører til historiske hendelser som Holocaust, Rwanda og Srebrenica? Hva betyr benektelse av Srebrenica folkemordet, og hva skjer når akademikere og skjønnlitterære forfattere romantiserer krigføring og bagatelliserer forbrytelser mot menneskeheten?

Elmedin Zunic (født 1979) er utdannet ved RMIT og University of Melbourne der han fullførte sin doktorgrad i 2019. Elmedin jobber med installasjon, fotografi, video/audio og performance. Han har stillt ut i Norge, Sør-Afrika, Kurdistan, Thailand og Australia.

Stiftelsen Fritt Ord og Agder Fylkeskommune støtter prosjektet.