Hjem Nyheter Notis Pandemien gjør folk bekymret for egen helse

Pandemien gjør folk bekymret for egen helse

corona, world, mask
Helseangsten er høyest i Nordland og i Vestfold og Telemark. Her svarer 52 prosent at de er mer bekymret nå enn før pandemien.
Foto: Pixbay
Nesten halvparten av nordmenn har blitt mer bekymret for egen helse etter at pandemien startet, ifølge en ny undersøkelse.
Nesten halvparten av nordmenn har blitt mer bekymret for egen helse etter at pandemien startet, ifølge en ny undersøkelse.

Tallene kommer fram i en undersøkelse Norstat har utført for Frende Forsikring.

– For de fleste av oss er frykten sunn og en forutsetning for å holde tilstrekkelig smittevern, men for andre går det altfor langt. Redselen blir en større belastning enn pandemien, sier rådgivende lege i Frende Forsikring, Helge Skjerven.

Helseangsten er høyest i Nordland og i Vestfold og Telemark. Her svarer 52 prosent at de er mer bekymret nå enn før pandemien. I andre enden av skalaen finner vi Møre og Romsdal (33 prosent), Vestland (31) og Rogaland (30).

For de øvrige fylkene er tallene slik: Innlandet (49), Oslo (47), Trøndelag (46), Troms og Finnmark (44), Viken (44) og Agder (43)

– Det er lys i tunnelen, vi må bare holde ut litt lenger. Smittespredningen svinger, men vaksinasjonsdekningen går bare oppover. Ta vare på hverandre og ta hensyn, sier Skjerven.