– Dårlig norsk greit

- Mange minoritetsspråklige barn synes det er vanskelig å begynne på skolen. Skolen må tilpasse seg barna, ikke bare omvendt. Man må legge mer vekt på morsmål og tospråklig opplæring, sier leder Athar Ali i Norsk Innvandrerforum.

Han mener skolen skaper tapere når barna blir målt og veid kun etter sine norskkunnskaper.

– Barna blir testet og vurdert ut fra hvor mye norsk de kan, og dette virker negativt inn på selvbildet deres. Urdu, tyrkisk og arabisk er også en del av Norge, sier Ali til Aftenposten.

47 prosent av elevene på Grorud skole er minoritetsspråklige. For å gi seksåringene en enklere skolestart, ble det i høst opprettet aldersblandede grupper på første og andre årstrinn.

– Vi må ikke grave oss ned i det de ikke kan. Det er mye disse barna kan, som ikke norske barn kan, sier ressurslærer Lene Rieb. Rektor Petter Kristiansen er enig i at minoritetsspråklige barn må få positiv oppmerksomhet, selv om de ikke kan norsk. Skolen har derfor opprettet et “kreativt fag:

– Vi har alltid hatt elever som ikke kan et ord norsk. Gjennom kreative, praktiske fag kan de uttrykke seg på en annen måte enn med språket, sier lærer Rita Nystadnes til Aftenposten.