Stor tolkeoppslutning i helsetjenesten

Tolketjenester er en viktig satsing i helsevesenet, sier leder av likeverd og mangfold ved Akershus universitetssykehus, Manuela Ramin Osmundsen.
Over 100 deltakere var samlet 1. juni på Ahus (Akershus universitetssykehus) til seminaret “Bedre bruk av tolk i helsetjenesten”. Seminaret markerte lanseringen av e-læringsprogrammet “Kommunikasjon via tolk i helsetjenesten” og hadde hele ti innlegg i løpet av tre timer.
– Oppslutningen om og engasjementet ved dette seminaret viser at dette er et tema folk i helsetjenesten er opptatt av nå, sier Manuela Ramin-Osmundsen, leder av Likeverd og mangfold ved Ahus.
Viktig mer riktig kompetanse
Administrerende direktør ved Ahus, Hulda Gunlaugsdottir, åpnet seminaret med å understreke betydningen av å sikre rett kompetanse for å gi gode og likeverdige tilbud til pasientene i vårt opptaksområde. 
– Vi ser betydningen av å ta i bruk de mulighetene vi har til kompetanseutvikling, som dette e-læringsprogrammet, som ett av flere virkemidler, sier Gunnalaugsdottir til ahus.no. 
Gir gode resultater
Elisabeth Arntzen, konstituert direktør for kvalitet og tjenesteutvikling i Helse Sør-Øst, var opptatt av at god kommunikasjon er en forutsetning for god pasientsikkerhet. Samtidig poengterte professor Hanne Skaaden fra tolkeutdanningen ved Høgskolen i Oslo effektene ved å bruke tolk.
– Utslagene kommer i form av redusert liggetid, mindre bruk av prøver og færre re-innleggelser, sa hun til ahus.no.